Nenaplnené ambície

Pred vyše týždňom zverejnili šéfovia štyroch európskych inštitúcií svoju predstavu o budúcnosti menovej únie. Vďaka gréckej dráme to možno bude nakoniec úplne inak, ale oplatí sa na ňu pozrieť bližšie.

03.07.2015 12:00
debata (2)

Takzvaná Správa piatich predsedov – Európskej komisie, Európskej rady, Európskej centrálnej banky, Euroskupiny (ministri financií) a v poslednej chvíli sa tam podarilo dostať aj šéfovi europarlamentu – nadväzuje na podobný dokument z roku 2012. Vtedy malo Európsku menovú úniu spasiť vytvorenie bankovej únie, užšia integrácia rozpočtových politík, vrátane samostatného rozpočtu eurozóny a európskych dlhopisov v oslabenej podobe, lepšia koordinácia hospodárskych politík a posilnenie demokratickej legitimity.

O tri roky neskôr tu máme okresanú bankovú úniu a systém makroekonomickej koordinácie, ktorý síce pomáha napĺňať agendu deregulácie a liberalizácie, ale neprispieva k vyrovnaniu rozdielov medzi jednotlivými ekonomikami. Šéfovia európskych inštitúcií tak prichádzajú s novým plánom dobudovania eurozóny.

Vo viacerých oblastiach recykluje myšlienky z roku 2012, akurát vypúšťa tie ambicióznejšie. Zmienku o mutualizácii dlhov by ste hľadali ťažko. Namiesto rozpočtu eurozóny, ktorý mal pomôcť vyrovnávať asymetrické dôsledky krízy na členov menovej únie, sa hovorí o potrebe vytvorenia akéhosi rozpočtového stabilizačného mechanizmu. Ale až v dlhodobom horizonte, ktorý bude podmienený „podstatnou mierou ekonomickej konvergencie, fiškálnou integráciou a ďalšou koordináciou a prepájaním rozhodovania o národných rozpočtoch“. Čo v súčasnej situácii znamená asi toľko ako nikdy.

Pár nových návrhov však predsa nájdeme. Napríklad vytvorenie národných úradov pre konkurencieschop­nosť. Mali by to byť nezávislé inštitúcie, fungujúce podobne ako rady pre rozpočtovú zodpovednosť. V kontexte súčasného politického nastavenia EÚ asi nikoho neprekvapí, že konkurencieschop­nosť sa redukuje na otázku výšky miezd.

Úrady majú „hodnotiť, či sa mzdy vyvíjajú v súlade s produktivitou a porovnateľným vývojom v iných krajinách eurozóny a u hlavných porovnateľných obchodných partnerov“. Ich výstupy poslúžia komisii pri formulovaní záväzných odporúčaní v rámci makroekonomickej koordinácie. Správa hneď zdôrazňuje, že cieľom nie je harmonizovať inštitúcie kolektívneho vyjednávania. Lenže fungovať to bude inak. Ak mzdy poklesnú, povedzme, v Španielsku, môže to zvýšiť jeho konkurencieschop­nosť voči ostatným členom eurozóny, ale ich relatívna konkurencieschop­nosť primerane klesne.

Komisia im pravdepodobne odporučí, aby stlačili vlastné mzdy – dereguláciou trhu práce, oslabením kolektívneho vyjednávania a pod. Rozkrúca sa tak kolotoč „úteku nadol“, ktorý je inštitucionali­zovaný do systému hospodárskeho riadenia. Vzájomné podliezanie výšky miezd v mene konkurencieschop­nosti.

Zdá sa, že šéfovia európskych inštitúcií chcú menovú úniu stabilizovať zvýšenými dávkami deregulácie a liberalizácie, oslabovaním európskych sociálnych modelov. V tomto prípade bude lepšie, ak ostanú ambície nenaplnené.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Grécko #kríza #Európska únia