Obchvat ako víťazstvo rozumu

Vláda odobrila výstavbu najväčšieho investičného projektu cestnej infraštruktúry na Slovensku za posledné obdobie. Na základe kvalifikovaného rozhodnutia expertov ministerstva dopravy a nezávislých odborníkov sa Bratislava po rokoch predinvestičných a investičných príprav projektu D4/R7 konečne dočkala.

18.05.2016 09:00
debata (19)

Každodenné dopravné zápchy, na ktoré si vodiči žijúci, pracujúci alebo prechádzajúci hlavným mestom nedobrovoľne zvykli, budú minulosťou už v roku 2020.

Výstavbu južnej časti nultého obchvatu od Jaroviec po Raču spolu s rýchlostnou cestou vedenou od Šamorína priamo do bratislavskej mestskej časti Prievoz zabezpečí konzorcium vedené španielskou spoločnosťou Cintra. V súťaži o koncesiu totiž ponúklo najvýhodnejšiu ročnú splátku počas tridsaťročného prevádzkovania projektu na úrovni 56,72 milióna eur s celkovými nákladmi štátu za projektovanie, výstavbu, prevádzku a údržbu 1,891 miliardy eur.

Závery nezávislých expertov jednoznačne potvrdili relevantnosť odborných štúdií a výhodnosť projektu ako celku s odporúčaním, aby ho vláda schválila s úpravami koncesnej zmluvy.

Koniec bratislavskej rarity

Bratislava doteraz nemá, ako jedna z mála európskych metropol, vybudovaný vonkajší obchvat, ktorý by odľahčil najviac exponované intravilánové diaľničné úseky a infraštruktúrnu sieť ostatných ciest zabezpečujúcich dopravnú obslužnosť mesta medzi jeho jednotlivými dopravnými zónami.

Závery z dopravných prieskumov a výsledky dopravných simulácií spracovaných za posledné roky skúsenými expertmi a analytikmi preukazujú vysoký potenciál dopytu po infraštruktúre projektu D4/R7 nielen pre vozidlá individuálnej a ťažkej dopravy tranzitujúce Bratislavou, ale aj pre užívateľov, ktorých cesty sa začínajú a končia na území mesta. Podľa zmapovaného dopravného správania sa vodičov bude nové diaľničné úseky D4 už v roku 2020 využívať približne 15– až 45-tisíc vozidiel denne a jednotlivé úseky rýchlostnej cesty R7 od 7– až do 26-tisíc.

Vedením dopravných tokov cez novovybudovaný projekt D4/R7 nebude dochádzať ku kolíziám vnútornej dopravy mesta s vonkajšou zdrojovo-cieľovou. Vzhľadom na predpokladané dopravné zaťaženie novej infraštruktúry sa pre bratislavských, ale aj mimobratislavských vodičov vytvoria podmienky pre plynulejšiu, bezpečnejšiu a hospodárnejšiu jazdu vozidiel. Navyše, existencia alternatívy k súčasnému diaľničnému obchvatu D1 vytvorí podmienky pre sieťové riadenie dopravnej prevádzky premenlivým dopravným značením v prípade dopravných nehôd.

Vzhľadom na to, že finančné nároky projektu nultého obchvatu sú nad rozpočtové možnosti štátu a potrebných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na dostavbu na Slovensku je stále viac ako peňazí z eurofondov, forma verejno-súkromného partnerstva (PPP) je v tomto prípade efektívnou alternatívou financovania výstavby a prevádzky obchvatu. Rozsah celospoločenských prínosov, ktoré stavba dokáže vyprodukovať počas skoršieho užívania týmto modelom, prinesie štátu väčšiu hodnotu za peniaze, ako by to bolo v prípade uskutočnenia projektu konvenčným modelom, teda tradičným spôsobom cez Národnú diaľničnú spoločnosť.

Vierohodnosť výsledkov

Schváleniu investície D4/R7 realizovanej formou PPP vládou predchádzala hĺbková analýza všetkých dokumentačných podkladov, ktoré sa vytvorili v súvislosti s niekoľkoročnou náročnou prípravou projektu do tej podoby, v akej je dnes. Nové vedenie ministerstva dopravy zriadilo na preskúmanie vierohodnosti a správnosti výsledkov dopravných a ekonomických analýz odbornú komisiu D4/R7, ktorej členom som bol aj ja.

Minister zvolil správny postup, aby sa mohol kvalifikovane a zodpovedne rozhodnúť. Závery nezávislých expertov jednoznačne potvrdili relevantnosť odborných štúdií a výhodnosť projektu ako celku s odporúčaním, aby ho vláda schválila s úpravami koncesnej zmluvy týkajúcimi sa zamedzenia participácii schránkových firiem na realizácii projektu a plošnej ochrany subdodávateľov stavebných prác.

Pozitívne je, že sa členovia expertnej skupiny na čele s ministrom stotožnili s výsledkami vypracovaných odborných analýz a nenechali sa ovplyvniť ničím nepodloženými subjektívnymi názormi pseudoanalytikov na dopravu z inštitútu INEKO, presnejšie povedané jedného. Ich neúspešnej snahe deštruovať zámer budovania významnej dopravnej investície dehonestáciou výsledkov práce skúsených dopravných expertov sa zabránilo najmä viacnásobnou klasifikáciou aplikovaných metodík a dosiahnutých výsledkov dopravného a ekonomického modelu projektu, s ktorými analytici daného inštitútu nemajú praktické skúsenosti.

Jedno z prvých významných rozhodnutí nového ministra dopravy výrazne pomôže ľuďom v Bratislave a v jeho okolí. To dobre vedia aj oponenti tohto projektu. V roku 2020 iste budú aj oni radi, keď sa D4 a R7 už stanú skutočnosťou.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #D4 #obchvat