Buď - alebo

Žlté vlaky na trati Bratislava - Košice už čoskoro končia. Ak RegioJet nie je ochotný akceptovať podmienky (lebo vraj nie sú férové), bolo by minimálne férové to, keby svoje rozhodnutie oznámil skôr, lebo jeho náhly odchod sprevádzaný ťahanicami spôsobí ZSSK problémy so zabezpečením adekvátnej náhradnej dopravy.

20.01.2017 13:00
debata (3)

Najmä vo februári, kým nezačne platiť nový grafikon, budú prepravné kapacity na tejto trati výrazne oklieštené. A hoci sa majiteľ RegioJetu rád oháňa verejným záujmom, obeťou bude tak ako vždy zákazník…

Táto kauza opäť ukazuje na staré problémy – zisky sú súkromné, straty verejné, ergo štát má povinnosť dopravu zabezpečiť, súkromník má právo skončiť, kedykoľvek si zmyslí. Tá asymetria je do očí bijúca.

Jeden konkrétny príklad: keď šéf RegioJetu Radim Jančura vyhlási, že „jedálenské vozne ničia ekonomiku“, tak ich jeho súpravy jednoducho nemajú a nikto to nerieši. Ak by reštauračné vozne v IC vlakoch zrušil štátny prepravca, hneď by bol oheň na streche! Cestujúci sú zvyknutí na určitý štandard a ekonomické aspekty neriešia.

Slovenské železnice denne vypravia 1 450 vlakových súprav. Keďže štát má povinnosť zabezpečiť obslužnosť na území celej republiky, znamená to, že mnohé z vlakov sú dotované. Samozrejme, ide o to, aby železnice hospodárili s čo najmenšou stratou. Otázne však je, či železnice ako celok môžu byť vôbec ziskové.

A tým sa dostávame k otázke, akým spôsobom chcú zisk na tratiach dosahovať súkromní prepravcovia. Buď budú na vybraných tratiach jazdiť so štátnou dotáciou (ako RegioJet na trati Bratislava – Komárno), alebo nebudú jazdiť vôbec (Bratislava – Košice).

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #RegioJet #železničná doprava #IC vlaky #Bratislava - Košice