Rast a inteligentná konsolidácia

Neuplynie ani deň bez toho, aby médiá, politici či ekonómovia nespomenuli európsku iniciatívu pre rast. Znamená kombináciu zdravých verejných financií, hlbokých štrukturálnych reforiem a cielených investícií.

A to nielen na vnútroštátnej úrovni, ale aj Európskej únie. Preto, aby sme všetci mohli naplno využiť potenciál nášho spoločenstva.

Návrh budúceho rozpočtu EÚ na obdobie  2014 až 2020 z dielne Európskej komisie je viac ako len stropom budúcich výdavkov. Obsahuje aj nové myšlienky a pravidlá na to, ako zlepšiť využívanie peňazí daňových poplatníkov v prospech nás všetkých. Návrh dáva členským štátom nové nástroje na hospodárske reformy, cielené investície a inteligentnú fiškálnu konsolidáciu.

Únia sa musí postarať o to, aby sa včas riešili problémy v oblasti konkurencieschop­nosti a aby sa štrukturálne reformy spustili včas. Presne o tom je  nový model hospodárskeho riadenia a nové pravidlá pre výdavky EÚ.

Ako súčasť nového riadenia navrhujeme novú politiku súdržnosti, ktorá prísne podmieni prístup k štrukturálnym fondom a ku Kohéznemu fondu zavedením štrukturálnych reforiem na podporu rastu. Zaviedli by sa tzv. partnerské zmluvy. Niektoré fondy EÚ by sa tak pozastavili, ak by členský štát nezrealizoval vyžadované reformy v súlade s partnerskými zmluvami. Išlo by tak o metódu „cukru a biča“.
Opisované reformy sú kľúčové pri stratégii v oblasti rastu, ale určite nie dostačujúce.  Vytváranie rastu si vyžaduje aj investície do modernizácie zaostávajúcich hospodárstiev v Európe.

Je verejným tajomstvom, že rozpočet únie je jednou z hlavných hybných síl investícií mnohých členských krajín. Samotná politika súdržnosti predstavuje značný podiel rozpočtu verejných investícií na všetkých úrovniach verejnej správy. V prípade niektorých štátov južnej Európy ide o 35 až 50 percent všetkých verejných investícií, v prípade mnohých nových členských krajín o 70 a niekedy ešte viac percent.
Takisto chceme, aby budúce rozpočty EÚ podstatne viac investovali do výskumu a inovácie, energetickej efektívnosti, vzdelávania a infraštruktúry – v súlade s našou stratégiou Európa 2020 na zabezpečenie inteligentného, udržateľného a inkluzívneho rastu.

Ako príklad uveďme navrhovaných 50 miliárd eur na nástroj na prepojenie Európy. Jeho cieľom je pomôcť financovať cezhraničnú dopravu, energetické projekty a projekty in doplnením chýbajúcich dopravných spojení v hlavnej hospodárskej infraštruktúre Európy, ktorá spája náš vnútorný trh s 500 miliónmi spotrebiteľov.
Niekto môže tvrdiť aj to, že takýto program rastu ohrozí finančnú konsolidáciu. Nie je to pravda. Po prvé, rozpočet EÚ je veľmi skromný. Predstavuje 1 percento HDP únie a menej ako 2,5 percenta jej celkových výdavkov, preto nemôže byť dôvodom fiškálnej nerovnováhy Európy. Po druhé, nové pravidlá pre rozpočet poskytujú účinné podnety k zotrvaniu na ceste k inteligentnej fiškálnej konsolidácii.

Takmer všetky členské štáty, ako aj Európsky parlament považujú návrh komisie za dobrý základ pre ďalšie rokovania. Niekoľko krajín však chce znížiť náš návrh „prinajmenšom o 100 miliárd eur“ na obdobie siedmich rokov. A niektoré z nich chcú znížiť presne tie politiky, ktoré v celej Európe vytvárajú najväčší hospodársky rast. Patria medzi ne politika súdržnosti, výskum a vývoj a nástroj na prepojenie Európy.
Je to vzhľadom na opísané potreby európskeho hospodárstva naozaj rozumné? Nemyslím si to. Ako by toto zníženie ovplyvnilo verejné financie a deficit? Rovnal by sa 0,084 percenta HDP únie, čo je suma, ktorá rozhodne nezruinuje zdravé verejné financie!

Navrhovaný finančný rámec na roky 2014 až 2020 nie je ničím menším ako významným dlhodobým programom európskeho rastu. Nové pravidlá výdavkov zabezpečia zladenie inteligentnej fiškálnej konsolidácie s financovaním investícií a štrukturálnymi reformami. Ide o najlepší recept na rast v Európe.

Možno ho zlepšiť? Určite, a radi si vypočujeme návrhy a nápady. Ale majme na pamäti, že viacročný finančný rámec je viac ako len program pre rast a zamestnanosť. Tvárou v tvár najväčšej kríze od vzniku EÚ sú aj rokovania o finančnom rámci kľúčovým testom schopnosti únie konať a formovať svoju budúcnosť.

počítač, internet

Na internete bez hraníc

27.05.2015 14:00

DUŠAN CHRENEK: Usilovali ste sa už niekedy spustiť na internete klip alebo program, ktorý bol pre naše územie blokovaný?

SAV, Pastorek

Ohlas: Veda v neistote, veľké zmeny sa odkladajú

26.05.2015 20:00

JAROMÍR PASTOREK: V článku v denníku Pravda sa v rozpore s pravdou uvádza, že v procedúre pripomienkovania k zákonu o verejných výskumných inštitúciách som voči danému zákonu vzniesol pripomienky.

Andrzej Duda

Rozhodli sociálne rozdiely

26.05.2015 14:00

PATRIK EICHLER: Druhé kolo prezidentských volieb v Poľsku vyhral Andrzej Duda. Podľa prieskumov získal najviac hlasov medzi staršími a ľuďmi so stredným a nižším vzdelaním.

počasie, teplo, leto

Začiatok júna bude horúci, potom sa znova ochladí

30.05.2015 07:00

I keď sa od pondelka začína leto, čaká nás skôr aprílové počasie. Začiatkom týždňa sa síce môžu teploty vyšplhať takmer na tropické hodnoty, ale potom opäť klesnú.

plyn, oheň, sporák

Gazprom sa Eastringu neobáva

30.05.2015 06:00

Plynárenský koncern Gazprom sa o konkurencieschopnosť ruského plynu v Európe neobáva.

Írsko, referendum, manželstvá, LGBTI

Práva LGBTI osôb: Slovensko nie je Írsko

30.05.2015 06:00

Malá krajina s veľkým odkazom svetu o rovnosti. Reč je o Írsku. Krajine, kde sa tiež väčšina ľudí hlási ku katolíckej cirkvi, ale v referende odsúhlasili sobáše gejov a lesieb.

Vladimir Katriuk

Zomrel bývalý člen SS Katriuk, v Rusku bol obvinený z genocídy

29.05.2015 22:17

Druhý najhľadanejší muž na zozname nacistických vojnových zločincov Strediska Simona Wiesenthala minulý týždeň zomrel v Kanade vo veku 93 rokov.