Čo s našimi školami?

Pôvodný nápad presunúť finančné prostriedky zo štrukturálnych fondov určených pre výskum a vzdelávanie na výstavbu diaľnic by bol zrejme posledným klincom do rakvy vzdelávacieho systému na Slovensku. Pritom vládni činitelia pri jeho presadzovaní venovali mimoriadne veľa času a energie.

08.03.2011 06:00
debata (14)

A akým iným „podstatným“ veciam v rezorte školstva sa venujú v posledných týždňoch spolu s našimi zákonodarcami? Riešia otázku, či majú byť polročné vysvedčenia alebo stačia výpisy, čo bude ďalej s povinnou angličtinou. Alebo prečo nepotrebujeme kvalifikovaných učiteľov (názor pána ministra). Cudne pritom mlčia o zásadnej skutočnosti, ktorá systém vzdelávania posúva neúprosne do bahna podpriemernosti. Učitelia o tom hovoria otvorene, pravda, len v kabinetoch.

Teoretický fyzik Vladimír Bužek sa v Pravde (Veda zaliata v betóne, 4. 2. 2011) zmieňuje o mizerných vysokých školách, spochybňuje úroveň novovymenovaných profesorov. Vysoké školy sú však až na konci reťazca, ktorý sa začína základnými školami. A tu je ten prvý klinec do rakvy: systém financovania. Školy dostávajú peniaze podľa počtu žiakov či študentov. Na prvý pohľad spravodlivé, v skutočnosti začiatok konca.

Vzdelávacie inštitúcie sa začínajú podobať na náborové organizácie. V čase zápisov a prijímania na stredné školy sa predvádzajú svojím vybavením, výzdobou, možnosťami využitia voľného času, učením cudzích jazykov… Nikde nikoho nelákajú jednoduchou pravdou – ak chcete niečo vedieť, budete musieť tvrdo pracovať.

Aj u nás vzniká situácia ako v iných štátoch, že sa priveľké sebavedomie a pocit neohrozenosti aj pri nulovej snahe stávajú pre stredoškolákov príznačnými vlastnosťami. Dobre vedia, že ich odchod by pre školu znamenal stratu financií. Tak prechádzajú z ročníka do ročníka s presvedčením, že aj bez úsilia možno získať maturitné vysvedčenie.

O súčasnej forme maturitnej skúšky škoda reči. Posadnutosť „meraním znalostí“ spôsobila, že sa stratila akákoľvek kreativita, nežiada sa samostatné myslenie ani poznanie osobnosti maturanta. Ak je naším cieľom výroba „zglajchšalto­vaných“ jedincov, budeme čoskoro veľmi úspešní.

Takto pripravení maturanti idú študovať na vysoké školy. Ani tam ich nečaká nadmerné úsilie. Veď aj tieto ustanovizne majú záujem predovšetkým o množstvo študentov, nie o ich kvalitu. Rozrastajú sa rady univerzitných profesorov, o ktorých sa môžeme v spomínanom článku v Pravde dočítať: „Väčšina z nich nespĺňa medzinárodné kritériá odbornosti na to, aby mohli byť profesormi na slušných univerzitách.“

Kruh sa uzatvára. Nekvalitní absolventi vysokých škôl pôjdu učiť stredoškolákov, v tých ešte viac stúpne sebavedomie, nekritickosť k vlastnej úrovni. Cesta k „najhlúpejšej generácii“, o ktorej píše vo svojej knihe profesor literatúry v USA Mark Bauerlein, je voľná, dokonca požehnaná našimi politikmi. Profesor vo svojom hodnotení amerických študentov hovorí o „zrade učiteľov“. Zdá sa, že to platí aj pre Slovensko. Som jeden z nich. Uvedomujem si to a musím to priznať.

Za socializmu jeden kolega používal termín „štátni otroci“, ponovembrový minister zase nazval učiteľov „mäkkýšmi bez chrbtovej kosti“. Možno máme teraz poslednú šancu, aby sme sa narovnali, nehovorili o problémoch iba v kabinetoch, ale predniesli svoj názor verejne. Najmä na to, v akom poradí ťahať klince z rakvy nášho školstva.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba