Rotopedová loby v akcii

Tak sa nám skončil Európsky týždeň mobility. Hlavné mesto sa doň zapojilo podobne ako desiatky iných metropol podujatím, ktoré sa v mojej verzii volá Bratislava, mesto áut – Európsky týždeň automobility. Potemkin sa opäť raz predviedol v Bratislave v plnej poľnej.

24.09.2015 17:00
debata (1)

Píšem o tom už takmer tradične. Vždy je totiž niečo nové, čo „príjemne“ prekvapí a o čom sa oplatí písať. Veď ktorého cyklistu nepotešilo, že podľa nariadenia Dopravného podniku Bratislava, ktoré začalo platiť práve na začiatku týždňa mobility, je „preprava bicyklov na všetkých linkách MHD možná len počas voľných dní“. Čo v preklade znamená, že v týždni má cyklista smolu. Jeho odvoz v MHD závisí od rozhodnutia vodiča-milión.

Pripomeňme si pre každý prípad poslanie týždňa mobility a dní bez áut. „Európskemu týždňu mobility patrí na celom svete termín od 16. do 22. septembra. Jeho cieľom je motivovať mestá a samosprávy k podpore alternatívnych spôsobov dopravy v meste a investovania do novej nevyhnutnej podpornej infraštruktúry.“ Toľko na oficiálnom webe hlavného mesta. Smejem sa.

Téma týždňa mobility 2015 „Vyber. Zmeň. Kombinuj.“ sa v miestnych podmienkach mení na Zabudni. Neobťažuj. Nerieš. Zabudni na to, že by MHD mohla fungovať naozaj efektívne a pre cestujúcich ústretovo. Neobťažuj vedenie mesta so sťažnosťami o neexistencii siete cyklotrás, o zlom prepojení liniek MHD, nekvalite ciest a chodníkov, absencii osvetlenia v niektorých úsekoch mesta, o parkovaní na zeleni a chodníkoch, o nemožnosti komfortného a bezpečného pešieho či cyklistického presunu medzi Petržalkou a Starým Mestom atď. Nerieš, čo aj tak nevyriešiš: peniaze sa musia sypať, ale nie tam, kam ty máš pocit, že ich treba (pozri predchádzajúcu ve­tu).

Som celoživotná nadšená cyklistka. Mama sa o mňa bála, o bicykli ani počuť, tak mi ako šiestačke prvý bicykel venovala moja spolužiačka zo základnej školy, ktorá z neho už „vyrástla“. Tajne som na ňom nejaký čas lietala po sídlisku a láska k bicyklu, ale aj k ďalším kolieskam na biologický pohon – korčuliam a kolobežke – mi ostala od tých čias. Vlastne neostala, vzrástla.

A viete čo? Bratislava je v takom zúfalom stave, že aj milovníčka koliesok ako ja to postupne vzdáva. Ísť na „bajku“ do mesta je jednoducho o život. Radosť z pohybu sa stratila. Z kopca, na ktorom bývam, je viac vecou šťastia ako jazdeckej istoty a dobrých trás, že v zdraví prídete na miesto určenia. A vo verejnej doprave sa v zmysle nového nariadenia DPB nezveziete.

Nejeden vodič – kráľ MHD – si zamietavým pokrútením hlavou rád uplatní aspoň tú drobnú moc, ktorú nad vami má. Je mu jedno, že kazí povesť celej spoločnosti, už aj tak dosť pošramotenú. Či už sa raz ročne v Bratislave hráme na podporu verejnej a alternatívnej dopravy, alebo nie, mesto a jeho MHD sú naďalej spojené nádoby plné umelo sladeného blenu. Nuž a tak mi to konečne dokleplo. Všetko to má na svedomí rotopedová loby. Zajtra mi dovezú domov nový, novučičký stroj. Už sa viac nebudem musieť na bicykli báť.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #cyklistika #MHD