Strážnik spoločných záujmov

Verejné rozpočty dnes bojujú o každé euro. O to viac zaráža, keď sa zablokije prijatie opatrení, ktoré môžu pomôcť bojovať s daňovými podvodmi. Tie pripravujú verejné rozpočty krajín každý rok o obrovské prostriedky.

05.02.2016 17:00
debata (2)

Európski politici im verejne vyhlasujú vojnu, prijímajú plány na posilnenie spolupráce atď., pritom sa už niekoľko rokov nevedia (nechcú) dohodnúť na troch opatreniach, ktoré by pomohli vyšetrovať a stíhať práve tento typ zločinov.

Od júla 2013 je na stole návrh Európskej komisie na zriadenie Úradu európskeho prokurátora. Spolu s decentralizovanou sieťou pracovníkov, začlenených do národných systémov, ale podriadených priamo Bruselu, by mal dohliadať na spoločné záujmy únie. Napríklad na boj proti podvodom s eurofondmi, pri ktorých národné inštitúcie často zlyhávajú.

Dobrá myšlienka. No spolu s ďalším nariadením o agentúre Eurojust, ktorá má zlepšiť justičnú spoluprácu a koordináciu medzi súdnymi orgánmi členských štátov, je politicky stopnutá nedohodou v tretej oblasti.

Ešte v júli 2012 komisia a europarlament navrhli rozšírenie pôsobnosti smernice o boji proti podvodom poškodzujúcim záujmy EÚ aj na trestné činy podvodov s daňou z pridanej hodnoty (DPH). Členské krajiny revíziu zablokovali. Rokovania sa vlečú doteraz a keďže je nepravdepodobné, že sa vec podarí rozlúsknuť holandskému predsedníctvu, horúci zemiak pristane na Slovensku.

V tom prípade budeme mať prinajmenšom tri dobré dôvody, pre ktoré by sme sa mali usilovať o to, aby sa diskusia konštruktívne uzavrela. Prvý dôvod je faktický. Niektoré štáty majú stále problém so zaradením DPH medzi „finančné záujmy únie“.

Faktom však je, že vlani v septembri rozhodol Európsky súdny dvor, že to tak je. Argumentoval pritom rovnako ako komisia v pôvodnom návrhu: časť vybranej DPH patrí medzi jeden z príjmov európskeho rozpočtu. Podvody s ňou teda poškodzujú finančné záujmy únie.

Druhý dôvod je politickejší a týka sa financovania rozpočtu EÚ. Jeho podstatnú časť dnes tvoria príspevky členských krajín. Čoskoro nás čaká diskusia o jeho revízii a o dva-tri roky sa spustí nové kolo rokovaní o ďalšom viacročnom finančnom rámci.

Čistí prispievatelia budú tlačiť na jeho ďalšie skresanie. Argumentom bude aj neefektívne používanie prostriedkov. Krajiny ako Slovensko, ktoré zo spoločného rozpočtu viac získavajú, než doň dávajú, sa tomuto tlaku ťažšie ubránia bez existencie európskych mechanizmov, ktoré dokážu podvodom s peniazmi účinnejšie zabrániť alebo ich aspoň potrestať.

Tretí dôvod súvisí so širšou problematikou efektívneho výberu daní. Podvody s DPH sú vážnym európskym problémom, koniec koncov jednu veľkú kauzu práve riešime aj u nás. Čím väčšie peniaze, tým väčšie riziko, že podvodníci využijú politické konexie na zhatenie vyšetrovania či vyhnutie sa trestu.

V takých prípadoch vôbec nie je na škodu, ak na proces dohliada ktosi, kto stojí mimo národných záujmových klík a kamarátšaftov, vďaka ktorým sa mnohé kauzy zametajú pod koberec.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #rozpočty