Na zdravie, cyklisti

Úprimne nerozumiem opakovaným snahám poslancov zo strany Most-Híd o zrušenie nulovej tolerancie alkoholu pre časť účastníkov cestnej premávky, a to pre tú najzraniteľnejšiu.

24.08.2016 22:00
debata (31)

Legitimizovať v poradí už tretí pokus o legalizáciu pitia alkoholu počas jazdy na dvoch kolesách tvrdením, že v iných krajinách to funguje, je napríklad v kontexte s ustavičným odmietaním teplých partnerstiev veľmi inšpiratívne. Ale to som asi odbočila.

Vráťme sa k alkoholu na bicykli. Použijem obľúbené mantry politikov, ktoré vyťahujú vo chvíľach, keď nevedia, kam z konopí. Pýtam sa teda: Nemá Slovensko 74-tisíc väčších problémov, ktoré si zaslúžia sústredenú pozornosť vlády a poslaneckého zboru? A nie je na uvoľnenie možnosti „drinkovať“ na bicykli potrebná široká verejná diskusia a väčšinový súhlas spoločnosti? Tu sa predsa nehrá o fazuľky, tu ide o život.

Renomovaný odborník na závislosti Ľubomír Okruhlica hovorí, že „schopnosť človeka riadiť auto či bicyklovať nie je ovplyvnená do 0,2 promile alkoholu v krvi“. Ako aktívna cyklistka a zároveň bývalá konzumentka piva si dovolím mu oponovať, hoci iba osobnou skúsenosťou, ktorá má – a to chápem – pre vedu a štatistiku nižšiu výpovednú hodnotu ako súbory tvrdých dát.

V čase, keď je na trhu množstvo kvalitného nealkoholického piva, dokonca aj čapovaného, s príchuťami či bez nich, mi pripadá táto debata mimoriadne od veci. Navyše mi nie je jasné, ako cyklisti a cyklistky posúdia, kde je ich osobná hranica 0,2 promile.

Budú so sebou povinne nosiť testery? Alebo sa spoľahnú na to, že každé telo prijíma alkohol rovnako? Teda že povolené dve desinky, pohár vínka alebo jeden „panáčik“ sa budú správať rovnako v tele stokilového chlapa i v tele drobnej ženy?

Ďalšia nemenej dôležitá vec. Na hrádzu či na lesný chodník sa nejako treba dostať. A potom domov. Vzhľadom na biednu sieť cyklotrás a ich ešte biednejšie prepojenia musí cyklista často najprv prekonať sieť cestných komunikácií. A na nich – ach, tá novinka – jazdia autá, ktoré sa, ako potvrdzujú tvrdé dáta, môžu v nesprávnej konštelácii okolností poľahky zmeniť v smrtiacu zbraň.

Svoju úlohu pri jazde na bicykli pod vplyvom hoci aj malého množstva alkoholu zohráva únava, ak cyklisti nešportujú pravidelne, i pražiace slnko. Kto pozná nástup účinkov alkoholu, vie, že vtedy netreba veľa, aby sa svet veľmi rýchlo stal gombičkou.

O tom, že vyrážame na bicykel väčšinou za slnečného počasia, azda niet sporu. Nuž a keď sa pošťastí dážď, chlad síce môže pomôcť rýchlejšie odbúrať alkohol, zato sa stane šmykľavou, a teda aj nebezpečnou samotná cesta. Takže?

Otázkou teda, domnievam sa, nie je povolenie pivka-dvoch pre cyklistov, ale to, čo si Most-Híd a Smer vzájomne plánujú v legislatíve či inde vykšeftovať. Smer sám totiž najnovšie zmenil názor na tvrdenia vlastného ministra vnútra z minulosti, že „nulová tolerancia má svoje opodstatnenie“ a že „úmrtnosť cyklistov považuje za vysokú“. Byť poslankyňou, smrť, hoci jedinú, by som si „na triko“ nevzala.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #alkohol #Cyklisti