Reklama, propaganda a pravda

Odnepamäti zlodeji kričia, chyťte zlodeja! Keď počujem výzvy na prenasledovanie šíriteľov falošných, nepravdivých informácií, prvé, čo ma zaujíma, je to, kto ma pred falošnými správami varuje. Vôbec mu totiž nemusí záležať na pravde. Môže ísť o zámer cenzúrou sa zbaviť konkurencie.

23.01.2020 16:00
debata (18)

Bojovníci s „fake news“ sú podozriví už tým, že si osobujú právo rozhodnúť, čo je realita a čo konšpirácia, čo je žiaduce a čo, naopak, nebezpečné, kto je spojenec a kto nepriateľ. Ak sa nám niekto ponúka, že nás za ruku prevedie úskalím informačného chaosu, naisto vieme, že to je propagandista.

Jednoduchá definícia propagandistu je, že ide o profesionálneho klamára, ktorého alibi je dobrý úmysel. Vzhľadom na to, že dobrými úmyslami býva dláždená cesta do pekla, účel nesvätí prostriedky. Z prekrucovania skutočnosti nikdy nemôžeme mať osoh, nech už skutočnosť prekrucuje ktokoľvek.

Hra o to, čo si prečítame a čo uvidíme v médiách, má svoje zákonitosti. Mediálny biznis sa zakladá na schopnosti zistiť, čo chce publikum počuť, pretože od sledovanosti sa odvíja zisk z reklamy. V reklame, naopak, ide o to, ako sa človeku dostať do hlavy a presvedčiť ho, aby si za peniaze, ktoré nemá, kúpil niečo, čo nepotrebuje. Médiá sa nám teda líškajú, aby nás mohli obalamutiť. Nie je to geniálny fór?

Ak súkromné médiá idú na ruku propagandistom, býva to „z pilnosti“. Z lobovania za určitú politickú stranu alebo politický názor nie je finančný profit. Je to skôr naopak – politicky angažované médiá vytvárajú názorové bubliny, v ktorých presviedčajú presvedčených a odpudzujú všetkých ostatných. Sme svedkami moderného mediálneho paradoxu, keď platí, že čím údernejšia je propaganda, tým menej je dôveryhodná. Je to preto, že vďaka alternatívnym médiám nikto nemá informačný monopol.

S reklamou je to horšie. Nejde o informáciu, ktorá ašpiruje na pravdivosť. Kritériom dobrej reklamy je, že funguje, teda predáva. Preto býva pri reklame dôležitejšie, čo zamlčuje, než čo tvrdí. Najlepšie reklamy sú tie najzákernejšie. A všimnime si, že bojovníkom s „fake news“ existencia reklamy vrásky na čele nerobí. Majú pochopenie pre manipuláciu, ktorá sa koná v čase vyhradenom pre manipuláciu a ktorá sa k tomu, že je „fake news“, otvorene priznáva.

Keď je reč o pravde, zásadná otázka znie, či ju potrebujeme. Na čo je pravda dobrá? A existuje vôbec? Ak pre nič iné, pravda má zmysel ako sebaobrana voči klamárom. Vrátane klamárov, ktorí kričia, chyťte klamárov!

Pravda, samozrejme, existuje. Ide však o delikátnu nenápadnú komoditu, ktorou disponujú výhradne ľudia tolerantní, láskaví, solidárni. Problém nastáva s pravdami veľkými, večnými, definitívnymi, na ktoré si robia nárok mocní tohto sveta, a preto z nich pre obyčajných ľudí zvýšia iba omrvinky.

Hľadať pravdu je dobrý program pre toho, komu nie je dosť dobré, čo mu ponúkajú klamári. Klamárovi totiž nemožno veriť ani pravdu. Ponúka ju, iba keď sa mu to hodí. Vyzerá to tak, že pravda, ktorou svet drží pokope, nie je tá, ktorej sa človek zmocní, ale tá, ktorá sa zmocní človeka. Klamstvu navzdory.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #reklama #propaganda #fake news #dezinformácia