Dobrá neúčasť

Ani populistické referendové otázky a kampaň založená na pochybnej informácii o účasti lídra opozície na hlasovaní nezlákali väčšinu k prijatiu škodlivých rozhodnutí. O čom vlastne boli referendové otázky?

22.09.2010 12:11
debata (21)

Zrušenie koncesionárskych poplatkov by zaťažilo štátny rozpočet, verejnoprávny rozhlas a televíziu by spravilo závislejšími od rozhodnutí parlamentu a vlády. Posilnilo by nekončiaci sa tlak na šetrenie a znižovanie počtov zamestnancov s dôsledkami na kvalitu programu. Nepriamo by posilnilo súkromné rozhlasové a televízne stanice.

Zrušenie priestupkovej imunity poslancov Národnej rady SR a od nej odvodenej priestupkovej imunity sudcov Ústavného súdu je menej významné, ale zneistilo by poslancov a sudcov Ústavného súdu voči prípadným tlakom výkonnej moci, lebo by sa tak vytvoril priestor na šikanovanie nepríjemného poslanca či sudcu. V krajine, kde vládny poslanec vyhlasuje o predsedovi najsilnejšej opozičnej strany, že patrí do basy, je namieste opatrnosť pri obmedzovaní poslaneckej imunity.

Zníženie počtu poslancov o tretinu by NR SR ešte viac oslabilo oproti výkonnej moci disponujúcej kapacitami štátnej správy. Z veľkej časti umelo vyvolaná nepopulárnosť poslancov zakrýva, že riadny výkon poslaneckej funkcie podstatne presahuje účasť na zasadnutiach a je tvrdou prácou.

Stanovenie maximálnej ceny osobných áut nakupovaných orgánmi verejnej moci na 40-tisíc eur by malo viacero nechcených dôsledkov. Pri formulovaní tejto otázky sa asi zabudlo, že jej kladné zodpovedanie by obmedzilo aj armádu, políciu, colníkov a hasičov pri nakupovaní osobných áut, ktoré nie sú luxusnými limuzínami. Ministrov a niektorých ďalších ústavných činiteľov by postavilo do úlohy chudobných príbuzných prichádzajúcich na voze strednej triedy tam, kde ich kolegovia z okolitých krajín pricestujú na BMW sedmičkového radu.

Voľby prostredníctvom internetu stoja za diskusiu. Okrem technických otázok by jej súčasťou mali byť i riziká volebných podvodov a dôsledky pre dôveryhodnosť volebných výsledkov v podmienkach dnešného Slovenska. Rozhodnutie o voľbách prostredníctvom internetu by malo stáť na konci, a nie na začiatku tejto diskusie.

Noviny nie sú plné odpovedí politikov na články, ktoré sa ich dotkli. Osoby poverené výkonom verejnej moci využívajú právo na odpoveď podľa tlačového zákona veľmi zdržanlivo. Toto právo však azda pôsobí preventívne proti ešte voľnejšiemu osočovaniu tých, čo zastávajú verejné funkcie, lebo im dáva možnosť reagovať na to, čo sa o nich napísalo. V slušných novinách je samozrejmosťou umožniť tomu, o kom niečo napísali, aby na to na ich stránkach reagoval. Prečo by právo na odpoveď mali stratiť tí, o ktorých sa najviac píše?

Pre verejný život je dobré, že referendum bolo neplatné. Neúčasť 77 percent občanov oprávnených hlasovať umožňuje, aby sme sa vrátili ku skutočným problémom zamestnanosti, zdravotníctva, bezpečnosti, prinízkych miezd a dôchodkov, postavenia Slovenska v EÚ, k blížiacim sa komunálnym voľbám… A uvažovať o doplnení ústavy o mechanizmus, pomocou ktorého by sa realizovali výsledky platného referenda. Väčšina týchto referendových otázok sa premietla do programového vyhlásenia vlády, takže môžu škodiť naďalej.

21 debata chyba