Kaníkov výtvor po rokoch

Maďarská vláda pred rokom znárodnila druhý dôchodkový pilier. Pamätáte si na tie masívne protesty v uliciach? Asi nie, pretože... žiadne neboli. Maďari pilier zaviedli ako prví v regióne v roku 1998. Za trinásť rokov však ľudí natoľko sklamal, že si pri jeho zrušení skôr oddýchli.

27.02.2012 22:00
debata (4)

Nik neprotestoval ani v Poľsku. Tam pred rokom znížili odvod zo 7,3 na 2,3 percenta hrubej mzdy. Neprotestovali ani občania pobaltských štátov. Ich vlády už skôr odvody do súkromnej zložky dôchodkov stopli. Proti plánom dostať druhý pilier pod kontrolu nedemonštrujú ani Bulhari.

Vývoj teda ide proti dvom kľúčovým argumentom, ktoré používali slovenskí „reformátori“. Potrebujeme systém súkromne spravovaných účtov, hovorili, pretože tak bude mimo dosahu politikov. Očividne nie je. Po druhé, systém bude stabilný, občania budú svoje peniaze brániť. Nuž, občania sa pozreli na výpisy z účtov a rozhodli sa, že brániť nič nebudú.

Druhý pilier mal priniesť jasné pracovné motivácie. Čím viac si na účet odvediem, tým viac tam na mňa bude čakať pri odchode do dôchodku. Znásobené o výnos na finančnom trhu. Ale ak ten výnos skáče hore-dolu, stráca sa priamočiarosť motivácií. A ten by skákal, ak by dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) veľa investovali do akcií.

Tým sa stráca priamočiarosť motivácií. Proti tomu treba systém spriemerovania výnosov, aký existuje napríklad v Holandsku, ale nie u nás. Na druhej strane výnos je stabilný, ak DSS investujú do vládnych dlhopisov. Ale to je v podstate priebežný systém, z ktorého si súkromní manažéri berú poplatky.

V kocke: reforma sa v podobe, v akej sa prijala, nehodila pre malú vysoko otvorenú ekonomiku so zakrsnutým kapitálovým trhom, ktorá sa rastovo spolieha na prílev priamych zahraničných investícií.

O čiastočnom úspechu, napriek dnešnej skepse, sa dá predsa hovoriť v Poľsku. Krajina i vďaka tejto reforme získala silný kapitálový trh. Ale bolo to aj preto, že Poliaci mali na vznik veľkej regionálnej burzy tak či tak našliapnuté. A hlavne ich zákon dlho nedovoľoval, aby fondy mimo krajiny investovali viac ako päť percent aktív.

Vo veľkej ekonomike navyše môžete vytvoriť pomerne veľa fondov, pretože každý má dosť sporiteľov na to, aby administratívne náklady nenarušili fondu ziskovosť. Vytvára sa tak konkurencia, čo bol ďalší z argumentov reformy. Ale nefunguje v malom štáte. Na Slovensku bola reforma najradikálnejšia, vytvorila obrovský druhý pilier. Ten však kontroluje iba päť fondov.

Tento druh reforiem zároveň prispieval k bujneniu medzinárodnej finančnej moci „inteligentných idiotov“ s kalkulačkami. Následky ich konania nesieme v jednotlivých vlnách finančnej krízy od roku 2008 všetci.

Veľa stratili mladí, ktorí sa neprozreteľne prihlásili do DSS a potom odišli nadlho pracovať do zahraničia. Takých nebolo málo. Za sebou nechali účet s malou nasporenou sumou, ktorú zjedia poplatky.

V Európskej únii je prenos dôchodkových práv vo verejných pilieroch veľmi dobre ošetrený, v súkromných vôbec. To však vláda občanom zabudla povedať. Pritom Slováci patria k najviac migrujúcim pracovníkom únie. To sú tí zjavne „porazení“. Ale reforma, okrem nadháňačov, ktorí pre fondy lapali duše, nemá proste víťazov.

O tom všetkom by mal premýšľať Ľudovít Kaník. Dnes brázdi predvolebné Slovensko s výzvou zachrániť jeho výtvor. Popritom nasadol na vlnu výziev na krátenie dávok „neprispôsobivým občanom“. Lenže „neprispôsobiví občania“ často dohromady napáchajú menej škôd ako politici, ktorí chcú ohúriť prispôsobovaním sa a prekonávaním dobovej módy.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba