Zbytočná tragédia

K tragédii na východe Slovenska, kde došlo pri razení tunela Šibenik k výbuchu a zomrel jeden človek, nemuselo dôjsť.

12.08.2013 22:00
debata (1)

Aj keď udalosť je ešte čerstvá a vyšetrovanie len na začiatku, k nehode došlo zjavne po zlyhaní trhaviny alebo individuálnej chybe človeka, ktorý ju odpaľoval. Do akej miery zohral úlohu systém, pri ktorom sú firmy a ľudia tlačení stavať čo najlacnejšie a zároveň čo najrýchlejšie, je zatiaľ ťažké odhadnúť.

Udalosť však vyvoláva vlnu otázok. Na úseku Jánovce – Jablonov ide už o druhú tragédiu, keď vlani v novembri pri Iliašovciach medzi Jánovcami a Levočou spadnutá mostná konštrukcia usmrtila štyri osoby. Teraz sa nehoda stala na susednom úseku diaľnice, ktorý sa nachádza východne od Levoče a stavia ho iná firma. Otázne v oboch prípadoch je, či je zdravie a bezpečnosť ľudí pri výstavbe diaľnic na prvom mieste.

Už udalosť pri Iliašovciach totiž ukázala, že pochybenie môže stáť životy. Pri spadnutom moste zabíjala zrejme podporná skruž. Tá bola síce postavená tak, ako ju nakreslili, ale odporučený bol zrejme nevhodný typ skruže, respektíve skruže boli postavené riedko a nevydržali. Pochybnosti preto boli najmä nad výpočtami statika. Vyšetrovanie v danom prípade sa ešte neukončilo, a tak nie je jasné, do akej miery išlo o snahu uľahčiť si prácu alebo ušetriť, keďže vhodnejšie skruže neboli oveľa drahšie.

Zjavná podobnosť tragédií pri Iliašovciach a v tuneli je však v tom, že v oboch prípadoch idú stavebné práce rýchlym tempom, aby sa stihli stanovené termíny. Rodiny zosnulých robotníkov, na ktorých spadla mostná konštrukcia, vypovedali, že na stavbe sa postupovalo rýchlo a bezpečnosť práce zďaleka nebola vždy na prvom mieste.

Ako to bolo s pracovnými podmienkami pri výstavbe tunela Šibenik, zatiaľ nevedno. Doterajšie informácie zatiaľ naznačujú, že strelmajster, ktorý zahynul, nebol amatér a pracoval s kvalitnou technikou. Pri odpaľovaní horniny časť trhaviny nevybuchla a keď sa išiel presvedčiť, prečo sa tak stalo, následná nečakaná explózia mu bola osudná. Išlo o náhodu, okolnosti? Bolo vhodné, že sa tunel razil v noci? Neboli experti nadránom už vyčerpaní? Podľa predpisov mal strelmajster čakať po tom, čo nenastal výbuch, niekoľko minút a až potom sa ísť presvedčiť, čo sa stalo. To, že chcel trhavinu odstreliť opakovane, naznačuje, že sa usilovali byť opatrní.

Ak by aj vyšetrovanie ukázalo, že tragédia nebola výsledkom zlyhania systému a stanovovania šibeničných termínov dostavby aj pri náročných úsekoch, treba si z nej aj tak zobrať ponaučenie. Predpokladom na predchádzanie tragédií je najmä kvalitná technika a presné predpisy s minimálnou improvizáciou.

Na D1 sa bude ešte raziť tunel Višňové pri Žiline, Čebrať pri Ružomberku a vo Veľkej Fatre možno Korbeľka a Havran. To budú podstatne náročnejšie stavby, ako je Šibeník.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #tunel #Šibeník