Alternatívy

Podujatia ako týždeň mobility, ktorý v pondelok vyvrcholil dňom bez áut, majú upriamiť pozornosť ľudí na alternatívne spôsoby dopravy. Z narastajúceho počtu cyklistov v uliciach našich miest sa dá usúdiť, že predovšetkým u mladých ľudí toto posolstvo nachádza pozitívny ohlas.

22.09.2014 22:00
debata (2)

Lenže čo z toho, že držitelia vodičských preukazov mohli týždeň cestovať v MHD zadarmo a v niektorých uliciach bola vylúčená individuálna automobilová doprava, aby v daných úsekoch mohli voľne jazdiť cyklisti, keď následná zrážka s realitou, nielen v prenesenom slova zmysle, ale i tá fyzická, je nesmierne krutá. Osemnásť mŕtvych cyklistov za uplynulých deväť mesiacov je hrozivé číslo.

Nemožno sa však čudovať. Vo väčšine miest neexistujú žiadne cyklotrasy a keď aj sú (ako na niektorých úsekoch v Bratislave), sú také úzke, že jazda na bicykli v meste sa stáva doslova adrenalínovou záležitosťou.

Politika radníc, ktoré do alternatívnej dopravy investujú minimum, je v tomto ohľade veľmi krátkozraká, lebo pokiaľ človek nebýva v prímestskom satelite, tak dopravu vo väčšine našich miest pohodlne zvládne aj na sedadle bicykla.

Dôkazov, že to ide, len treba chcieť, je viac než dosť. Napríklad v dánskej Kodani pred dvomi rokmi otvorili cyklistickú „superdiaľnicu", ktorú tvorí 28 cyklotrás v celkovej dĺžke viac ako 500 km. Spokojní sú chodci, cyklisti i vodiči. U nás je to presne naopak: vodiči ohrozujú cyklistov, tí zasa chodcov, pričom všetci sú podráždení. Dokedy?

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #MHD #zrážka #Cyklisti #šoféri