Veľké malé domov

Ach jaj, tie verejnoprávne médiá... Nie, nebojte sa, táto úvaha vôbec nemá byť prvoplánovo politická. Od čias mečiarovských riaditeľov, ktorí robili z verejnoprávnej televízie hlásnu trúbu vládnej politiky – navyše svojou kvalitou trápne podradnú dokonca ešte i v tom pochybnom „žánri“ propagandy – predsa len už ubehol nejaký ten piatok.

22.10.2014 22:00
debata

Je celkom jasné, že televízia sa nikdy nezavďačí všetkým konzumentom politiky rovnako a že vždy budú takí, čo budú presvedčení, že televízne spravodajstvo akosi viac kope za protistranu. Obvykle si to isté myslí aj protistrana. I keď v tomto smere by sa dali nájsť rôzne excesy aj za ďalších, pomečiarovských riaditeľov vrátane toho súčasného (za všetky spomeňme neoľudácku propagandu na výročie SNP), nikdy to už také zlé nebolo.

Lenže politika v televízii, to nie sú iba nedeľné a večerné debaty „hovoriacich hláv“ či aktuálnych parlamentných činiteľov, alebo pohľad na stopky pri večerných správach. Mimochodom, je vskutku záhadou, ako môže niekto „odmerať“ politickú vyváženosť televízneho spravodajstva, keď už jeho podstatou je, že drvivá väčšina príspevkov trvá kratšie ako vyslovenie aspoň jednej koherentnej rozvitej vety…

Politika v televízii, to je aj schvaľovanie a výroba programov. Politika vo verejnoprávnej televízii, to je aj základné rozhodovanie, či má mať pri tom schvaľovaní a tej výrobe prednosť sledovanosť programov, alebo radšej programy, ktoré sledujú celú spoločnosť, aj jej menšinové a okrajové zložky. Vrátane umenia či kultúry širšie.

A politika v televízii, konkrétne v našej verejnoprávnej televízii, to je celkom samozrejme aj objednávanie programov od externých komerčných firiem a štúdií. Najmä ak ide o objednávanie takej práce, ktorú verejnoprávna televízia nielenže má zvládnuť vlastnými silami, ale ktorá sa od nej dokonca požaduje na základe jej štatútu.

Ak si teda verejnoprávna televízia objednáva od externých firiem zábavné estrády, je to smutné, ale zasa chápeme, že nie každý pracovník televízie dokáže byť taký zúfalo nevtipný ako dotyční externisti. Ak si však objednáva občiansku publicistiku, je to iný prípad. Tým skôr, ak televízia sama tvrdí, že keď sa objednaných jedenásť dielov novej relácie osvedčí, možno bude pokračovať v jej výrobe aj vlastnými silami… Nuž hej, ale koncesionári už vtedy budú ľahší takmer o stotisíc eur, ktoré skončili v komerčnom vrecku.

Treba oceniť, že za Václava Miku, ktorý prišiel z komerčných vôd, v programovej ponuke Jednotky a Dvojky nechýbajú filmy, dokumenty či cykly, ktoré tam patria, pretože nijaká komerčná televízia ich nikdy vysielať nebude. Tento riaditeľ zároveň nemôže za to, ako bola verejnoprávna televízia v posledných desaťročiach likvidovaná pod hlavičkou permanentných reforiem.

Je však smutné, že aj za tohto riaditeľa pokračuje prax „malých domov“ v podobe odlivu verejnoprávnych peňazí do vreciek externých firiem. Často plných kamarátov, ktorí sa kedysi hodili a v budúcnosti sa možno budú hodiť zas…

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Politika #Televízia