Tretia trieda

Kto platí, má prednosť – tak by sa dal stručne vyjadriť dodatok k avizovanému cestovaniu vlakmi „zadarmo“. Tzv. železničný balíček ešte ani nevstúpil do platnosti a už sa ukazujú jeho limity.

26.10.2014 22:00
debata (8)

Ten, kto cestuje vlakom, vie, že na železnici sa za tie roky mnohé zmenilo – vďaka eurofondom u nás premávajú moderné regionálne vlaky, pribudli nové rýchlikové súpravy a jazda IC konečne pripomína západný komfort. Jedna vec však zostáva konštantná – v piatok a v nedeľu, keď sa po železnici presúvajú študenti, bývajú vlaky preplnené.

Ak v nich po novom budú môcť cestovať úplne zadarmo, je zrejmé, že ich kapacita stačiť nebude, a preto bolo nutné prijať určité obmedzenie.

Na našich železniciach síce pribudne 103 vlakov, lenže nikto z kompetentných sa už nepochválil, že časť z nich budú tvoriť staré vozne s koženkovými sedadlami, ktoré odkúpime od Českých dráh, ktoré sa ich iste s radosťou zbavia…

Tretiu triedu v osobných vlakoch sme síce zrušili v 50. rokoch minulého storočia, no takto nepriamo sa na naše železnice znovu vráti – tým, že študenti nebudú mať zľavu na IC a na 1. triedu, no ostatné vlaky budú mať úplne zdarma, je silný predpoklad, že sa väčšina presunie do 2. vozňovej triedy, a tá bude o to viac preplnená. A keďže po našich tratiach budú premávať staré vagóny, naše železnice budú pripomínať preplnené dobytčiaky. Ak jedným z cieľov vlády bolo zvýšiť záujem o cestovanie ekologickou železničnou dopravou, tak dosiahla akurát to, že sa z rozpočtu minie 13 miliónov eur (ktoré sa dali využiť na modernizáciu železníc) a v podstate sa s úrovňou služieb vrátime spať.

Tak ako musia vedieť predvídať vedľajšie efekty lekárnici, a tak ako ekonómovia robia dopadové štúdie, mali by to vedieť i vo vláde. Skôr než začnú s revolučnými „inováciami“…

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky