Autobusová diéta

V niektorých mestách na západ od nás by ste darmo hľadali autobusovú stanicu. Jednoducho tam nie je. Prímestská doprava je v západnej Európe takmer neznámy pojem a diaľkové autobusy sú len doplnkovou dopravou, resp. v drvivej väčšine prípadov jazdia z krajín strednej a východnej Európy.

18.11.2014 22:00
debata (8)

Keďže štát dotuje jeden typ dopravy, vyberie si ten ekologickejší – a tým je jednoznačne vlaková doprava. Napriek rôznym diskusiám u nás stále pretrváva stav, keď na mnohých úsekoch spolu s vlakmi jazdia paralelne aj autobusy, čo predstavuje neúnosnú finančnú záťaž.

Práve teraz je ideálna príležitosť zmeniť to. Už prvý deň totiž ukázal, že tzv. bezplatné cestovanie vlakmi prilákalo na železnicu časť ľudí, ktorí dovtedy cestovali autobusmi. Ak však aj ubudne zopár ľudí v autobuse, pokiaľ spoj úplne nezrušia, duplicita bude pretrvávať, pričom sa len mierne zvýši obsadenosť vlakov. Takýto model je neudržateľný, lebo 13-miliónová dotácia bude v konečnom dôsledku len peniazmi vyhodenými von oknom.

Otázne je, či na takýto krok budú mať župy odvahu, keď ju doteraz nenašli. Zástupcovia ministerstva dopravy spolu s predstaviteľmi VÚC by si preto mali sadnúť za jeden stôl a hľadať riešenie, ktoré bude v prospech všetkých.

Vzhľadom na to, že autobusová doprava má v niektorých regiónoch svoju nezastupiteľnú úlohu, predovšetkým pokiaľ ide o prímestské spoje (a niekoľko okresov na Slovensku je úplne bez železnice), malo by časom dôjsť k určitej korekcii súčasného bezplatného modelu cestovania pre juniorov a seniorov. Tým, že je plošný a zároveň neadresný, je v podstate nesystémový. Okrem toho, nemyslí sa v ňom na cestujúcich, ktorí vlakmi dochádzajú za prácou. Na nápravu nie je nikdy neskoro.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #autobusy #bezplatné vlaky