Krok späť

Predstavme si modelovú situáciu: v malej obci, ktorej „šéfuje“ silne veriaci starosta, majú prijať nového riaditeľa školy. Starostovi sa to nepozdáva, lebo kandidát je vyhlásený ateista. Navyše na tomto poste by rád videl svojho známeho. Rada školy však rozhodne inak.

30.06.2015 22:00
debata (1)

Takto to fungovalo doteraz. Riaditeľov základných a stredných škôl menoval a odvolával zriaďovateľ na návrh rady školy. Po novom by však táto kompetencia mala prejsť výhradne na zriaďovateľa.

Prevažuje tak logika – kto platí, ten aj rozhoduje. Ak by sme sa ňou však riadili aj pri riadení štátu, tak by o našich osudoch rozhodovalo niekoľko najbohatších jedincov, tak ako to bolo v Uhorsku, kde existoval majetkový cenzus.

Navyše, rada školy tvorená zo zástupcov učiteľov, rodičov a zriaďovateľ má ako volený kolektívny orgán oveľa väčšiu legitimitu než jedna osoba. Pravdepodobnosť, že by niekto presadil do funkcie svojho príbuzného, resp. osobu nekvalifikovanú tak bola doteraz menšia, ako keď právomoci budú skoncentrované do rúk jednej osoby.

Aj keď sa dá čiastočne pochopiť, že obce a VÚC nesúce zodpovednosť za chod škôl chcú mať nad nimi väčšiu právomoc, v súčasnej situácii, keď máme viac ako 2 900 samosprávnych jednotiek, je to krok späť. Postup by mal byť opačný, najprv je nutná komunálna reforma, ktorá by počet municipalít výrazne zredukovala, a následne je možné zmeniť právomoci pri menovaní riaditeľov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #školský zákon #riaditeľ školy