To so sebou prináša riziká. Čo z toho, že grantová komisia zložená z odborníkov vyberie tie najlepšie projekty, keď v systéme existujú medzery, ktoré umožnia „nepohodlných“ umelcov odstaviť?
A práve tieto medzery v poslednom čase s obľubou využíva Marian Kotleba. Nepáči sa mu alternatívne tanečné divadlo? Tak mu jednoducho škrtne už odsúhlasenú dotáciu od ministerstva kultúry. Vraj bolo za hranicou slušnosti a dobrých mravov!
Irituje ho projekt Bábkového divadla na Rázcestí – Stop extrémizmu? Škrtne mu schválenú dotáciu. Je zrejmé, že pre extrémistu musí byť nesmierne ťažké podpísať sa pod niečo, čo je namierené proti nemu samému. V tomto prípade si však banskobystrický župan osvojil kompetenciu, ktorá mu nijako neprislúcha. Predseda samosprávneho kraja nie je člen grantovej komisie, je to len volený politik – úradník, ktorý je v tomto prípade len akousi prevodovou pákou.
Umenie je stelesnením slobody, preto sa ho každý autokrat snaží ovládnuť a premeniť na svoj obraz. Inak by bolo pre neho nebezpečné. Kotleba nie je výnimkou. Preto bojuje proti všetkému, čo sa prieči jeho videniu sveta.
A práve z tohto dôvodu je potrebné stále sa učiť prekonávať predsudky a xenofóbiu, podporovať duch tolerancie a inakosti. V tejto vypätej dobe to potrebujeme ako soľ. A ak sa o to niekto pokúša prostredníctvom divadelnej hry, robí veľmi záslužnú činnosť.