Netárať o diaľniciach

Ak by diaľnice mohli rozprávať a reagovať na to, čo v tomto čase hovoria rozliční politici, asi by sa chytali za hlavu a bili na poplach.

14.03.2016 07:00
debata (3)

Politici sa dohadujú na rôznych možných a nemožných kombináciách vládnutia. Ale o reálnych plánoch, čo spravia pre ľudí, nehovoria buď vôbec, alebo mnohí tárajú. Jedna strana chce ako prioritu kysuckú D3, iná zase južnú R2. Všetci vedia rýchlo dostavať diaľnicu do Košíc. Objavili sa dokonca sľuby, aby každý občan mal prístup k diaľnici do niekoľkých minút. Ak majú politici vo vrecku potrebných 16 miliárd eur (možno od svojich sponzorov) a sú ich ochotní najbližšie štyri roky naliať do výstavby diaľnic, tak potom klobúk dole.

Realita je úplne iná ako kvetnaté predvolebné reči. Stavať a tárať o stavaní nie je to isté. Súčasnej vláde sa dá vyčítať mnohé, ale pri znižovaní nezamestnanosti a výstavbe diaľnic sa niečo spravilo. Nestálo to málo peňazí. Na to, aby sa našlo vyše sto miliónov eur na znižovanie odvodov z výplat, sa museli prijať opatrenia v oblasti znižovania daňových únikov. Hore išli tiež dane pre firmy.

Preinvestovali sa stámilióny eur do spolufinancovania nových diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sa stavali z eurofondov. To všetko limitovalo štátnu kasu v iných oblastiach. Samozrejme, viac malo ísť do školstva a efektívnosti využívania zdrojov v zdravotníctve.

Ale späť k diaľniciam. O niekoľko týždňov až mesiacov sa otvoria nové úseky na Kysuciach, pri Bánovciach nad Bebravou a Zvolene. Potom bude platiť, že medzi rokmi 2012 a 2016 sa postavilo slušných 121 kilometrov diaľnic. Zároveň sa aktuálne končia tendre na obchvaty Prešova, Košíc a Čadce, po čom bude možné povedať, že sa za spomínané obdobie rozostavalo slušných 191 kilometrov nových rýchlych ciest. Na ďalšej vláde bude, aby sa rozostavané úseky dokončili. To nebude relatívne náročné, keďže eurofondy ešte na dané cesty sú. Horšie to bude s tým, aké dedičstvo v podobe rozostavaných ciest nechá súčasná vláda pre tú ďalšiu. Naplánovaných je ešte vyše tisíc kilometrov, na ktoré nie sú peniaze.

Napríklad, aktuálne sa finišuje s trasovaním rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka. Každý v danom regióne vie, že diaľničný tunel popod Donovaly by bol vykúpením. Len táto náročná cesta má stáť asi poldruha miliardy eur, ktoré Slovensko nemá. Pri riešení problémov v školstve či zdravotníctve je dosť možné, že štátny rozpočet takúto investíciu neutiahne. Preto bude aj tu potrebné siahnuť po rozumnom verejno-súkromnom PPP projekte, takom, aký sa vysúťažil na obchvat Bratislavy. Ten by sa mal čo najskôr podpísať a realizovať, keďže situácia s dopravou v hlavnom meste je roky neúnosná.

Pri výstavbe diaľnic potrebuje Slovensko stabilitu a nadväznosť. Keďže zdroje sú limitované, stavať treba podľa pripravenosti a intenzity premávky, ale rýchlo. Diaľnica z Bratislavy do Košíc až na úsek Turany – Hubová napreduje a do roku 2020 už asi bude hotová. Ale čo ďalšie naplánované diaľnice? Nech politici povedia, kedy sa dočkajú Turiec, Ponitrie, Orava, Gemer, Horehronie, Šariš, či Zemplín

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #R2 #D3