Hoci napokon nedôjde k 100-percentnému navýšeniu dane z nehnuteľnosti (lebo aj také tu bolo, všakáno pán Nesrovnal), v situácii, keď spotrebiteľské ceny dlhodobo klesajú, je úprava sadzieb o 30 percent smerom nahor nehoráznosťou. A nič na tom nezmenia ani reči o cene jednej kávy…
Pritom je všeobecne známe, že skutočný dôvod, prečo v mestskej kase chýbajú peniaze, sú „čierne duše“, ktoré tu síce žijú, ale oficiálne nie sú prihlásené. A keďže štát prideľuje podielové dane podľa počtu obyvateľov, hlavné mesto takto prichádza ročne o milióny eur.
Štatistický úrad ku koncu minulého roka evidoval 422 932 Bratislavčanov, no podľa Registra obyvateľov SR mala Bratislava v marci t. r. 472 966 obyvateľov s trvalým pobytom. Smerodajný je však údaj od štatistov.
Riešením, aj keď účinok by sa dostavil až neskôr, by mohla byť „osvetová“ kampaň. V čase internetu a sociálnych sietí by nemal byť problém spustiť ju s minimálnymi nákladmi. Prostredníctvom nej by magistrát obyvateľom Bratislavy dlhodobo vysvetľoval, že ignorovaním sčítania obyvateľstva poškodzujú predovšetkým sami seba.
Ba dokonca by sa to dalo marketingovo predať: ak plánované zvýšenie dane z nehnuteľnosti prinesie 8 mil eur, tak odmietnutie cenzu až 12 mil eur! Pri najbližšom sčítaní by si potom pravdepodobne každý rozmyslel, či luxus anonymity nie je predsa len trochu pridrahý.
Čiže dá sa to! Len treba chcieť!