Čo s nulovým deficitom

Štátny rozpočet na rok 2017 je výnimočný. Deficit, teda rozdiel medzi výdavkami a príjmami vo vzťahu k výkonu ekonomiky, nad jedným percentom je totiž prvýkrát naplánovaný reálne.

29.11.2016 22:00
debata

Tradičné riziká v zdravotníctve, školstve, samosprávach či chýbajúcich peniazoch od podnikov s vplyvom štátu sú vyvážené predpokladaným lepším výberom daní a úsporami na spolufinancovaní pri slabšom čerpaní eurofondov. Takže verejné financie budeme mať ozdravené. Čo však ďalej? Čakať na príchod krízy s tým, že potom zvýšime deficit a prečkáme najhoršie časy, by bol dobrý scenár možno pre Nemecko.

Slovensko je však úplne inde. Nemáme nemecké platy a ani nemecké cesty. Slabé zárobky a chýbajúce diaľnice sú dva zásadné problémy slovenskej ekonomiky, ktoré sú zároveň navzájom previazané. V prípade platov môže vláda znižovať odvody a dane a tak zvyšovať čisté mzdy.

Minulá vláda to robila a je chyba, že v tom nepokračuje tak, aby odvodovú úľavu čerpalo čoraz viac ľudí. Chýbajúce diaľnice sú však ešte väčší problém. Ak má investor zvážať svoje produkty z Veľkého Krtíša po tamojších cestách, tak to radšej na Slovensko ani nepríde. Darmo by sme mu sľubovali stimuly, daňové úľavy či pokles odvodov pre zamestnancov, ktorým by tam ponúkol prácu.

Ak vláda hovorí o znižovaní regionálnych rozdielov, diaľnice musia byť top prioritou. Prepojiť východ a západ severnou aj južnou trasou a sever a juh tiež aspoň na dvoch miestach krajiny. Inak bude mať Maďarsko a Česko veľkú diaľničnú výhodu pri lákaní investorov.

Ak pomenujeme zmysluplné diaľnice, ich výstavbu by mali podporiť politici naprieč celým politickým spektrom. Ak je bariérou dlhová brzda, nech sa odbrzdí. Iné riešenie by bola voda na mlyn extrémistom a populistom.

Na stole je 205 kilometrov rýchlostných ciest za deväť miliárd eur. Je veľmi pravdepodobné, že Brusel ich nemusí považovať z európskeho pohľadu za strategické, aj keď pre Slovensko sú.

Spoliehať sa na to, že všetko postavíme z eurofondov, by bolo naivné. Prvý signál sme už z Bruselu dostali, keďže Slovensku nebolo umožnené presunúť eurofondy z obdobia do roku 2020 práve na diaľnice.

Popri tom musí štát prijať diétu pri prevádzkových výdavkoch. Je nezmyslom zamestnávať armádu rôznych verejných úradníkov, ktorí v čase internetu a elektronickej komunikácie stále od ľudí vyžadujú rôzne papierové potvrdenia.

Štát musí byť štíhlejší a potom možno úradníkom, ktorí zostanú, zvyšovať platy. Ak sa ušetrí na prevádzke či predražených štátnych tendroch, ale aj rozprávkových odmenách, ktoré sa objavujú v štátnych podnikoch, bude aj na vyššie dôchodky.

Samostatnou kapitolou je zdravotníctvo, na ktoré v porovnaní s okolitými krajinami nedávame málo. Problémom je čierna diera predražených nákupov v nemocniciach a najmä slabá motivácia pre manažmenty spraviť z nemocníc moderné zariadenia.

Sem musí vláda smerovať svoju energiu a nie limitovať nešťastným lekárom predpisovanie liekov s možným negatívnym dosahom na veľa pacientov pri malých úsporách pre štátnu kasu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #štátny rozpočet #rok 2017