Ďalšie diaľničné omyly?

Je nerozumné znižovať dlh a nestavať diaľnice. Opozícia, aj niektorí analytici sa mýlia v tom, že je lepšie udržiavať nízky dlh.

02.03.2017 13:00
debata (26)

Mali by pravdu len vtedy, ak by peniaze mali byť investované nezmyselne. Lenže diaľnice na Orave, Kysuciach, Šariši, ale aj juhu Slovenska naozaj nieto za čo stavať. Reči o tom, že vláda má šetriť a z toho investovať sú nezmyslom. Dosiahnuť úspory v stámiliónoch eur bez toho, aby to nepocítili bežní ľudia sa nedá.

Časť súčasnej opozície bola pri moci za Radičovej vlády. Vtedy jej sekundovali analytici, ktorí dnes radia, aby sa zachovala dlhová brzda. Ako teda šetril minister financií Ivan Mikloš za Radičovej vlády? Pozvyšoval skoro všetky spotrebné dane, ktoré existujú. Viazal tiež výdavky ministerstiev. Ďalej utlmil rast platov pre učiteľov a zastavil akúkoľvek valorizáciu miezd pre úradníkov. Toto všetky boli riešenia, ktoré nahnali úspory len v jednom roku, aby to krajinu v ďalších rokoch dobehlo. Žiadne systémové zmeny ani audity sa nekonali.

Okolo diaľnic sa zbytočne politikárči. Minister financií Peter Kažimír išiel rokovať s opozíciou o podpore k dlhovej brze a tesne predtým sa „odrazu“ objavila kauza údajnej úspory 450 miliónov eur pri prešovskej diaľnici. Argument, že vláda stavia predražene, sa opozícii hodil k tomu, aby nepodporila zmeny v dlhovej brzde. Neskôr sa ukázalo, že úspora bola vymyslená. Bola založená na tom, že pre Prešov by sa spravil polprofil a tiež cesta mala viesť cez soľné bane, čo technicky vôbec nie je možné.

Je až neuveriteľné, ako ďaleko na Slovensku politikárčenie môže zájsť. Ak máme takto hodnotiť výstavbu diaľnic a ceny, tak to potom rovno môžme povedať, že najvýhodnejšie je viesť diaľnicu priamkou z Bratislavy až do Košíc bez jedinej zákruty. Nedá sa to? No a čo, veď ide o to spočítať úsporu a obúchať ju vládnej koalícii.

Súčasná koalícia robí chybu v tom, že slabo komunikuje o diaľničných projektoch, tendroch, financovaní. Malo by sa viac vysvetľovať, presviedčať, argumentovať. Je absurdné, že aj útvar na ministerstve financií sa zaplietol do diskusie o cene za obchvat Prešova a potvrdil vymyslenú úsporu. Naozaj nestačí niečo spočítať, treba použiť aj normálny rozum. Absurdné je aj to, že sa do toho zamiešal aj prezident Andrej Kiska, ktorý zjavne vycítil šancu získať politické body na tom, že vláda stavia diaľnice draho. V tomto prípade sa prezident kopol a nahneval Prešovčanov. Navyše, prezident ani nepovedal, ktorú trasu vlastne podporuje. Prezident je často radšej bez názoru…

Hlasy ľudí v regiónoch pri diaľniciach treba počúvať, a nie robiť nezmyselné prepočty. Ak už počítať, tak férovo nielen ceny, ale aj toky áut, ktoré zaťažujú mestá a podľa nich určiť viac a menej prioritné obchvaty. Súčasná vláda musí myslieť na diaľnice, nie na nízky deficit a verejný dlh. Pri starnutí obyvateľstva je dobré mať nízky dlh, ale to ľudí na Slovensku predsa teraz najviac netrápi.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #dlh #diaľnice