Vzdelávanie presahuje životnosť politikov

Gymnáziá a obchodné akadémie prestávali byť v posledných rokoch výberovými školami a stali sa z nich inštitúcie poskytujúce maturitné vysvedčenie čoraz väčšiemu počtu mladých ľudí. Napriek tomu, že práve z týchto dvoch typov škôl zostáva na trhu práce najviac neúspešných absolventov. V porovnaní napríklad s učňovkami. O tie, naopak, záujem dlhodobo klesal. Kraje, do ktorých kompetencie stredné školstvo spadá, majú v pláne utlmovať školy, ktoré produkujú nezamestnaných a podporiť vzdelávanie, po ktorom je na trhu práce dopyt.

Takýto krok sa, samozrejme, nezaobíde bez konzultácií so zamestnávateľmi, predovšetkým v tom-ktorom kraji nosnými. Tí si môžu, pokiaľ ide o administratívne „kádre“, vyberať z mnohonásobne vyššieho počtu uchádzačov ako majú k dispozícii voľných miest, no chýbajú im predovšetkým technicky a remeselne vzdelaní pracovníci. Rôzne rekvalifikácie, ktoré v tomto smere organizujú úrady práce, môžu byť len čiastkovou náplasťou. Rovnako problém nezamestnanosti nevyrieši ani dovoz pracovnej sily. Navyše ľudia ovládajúci remeslo sú perspektívnejší aj z hľadiska podnikania, a teda aj tvorby nových pracovných miest. Stále platí, že remeslo má zlaté dno.

Bohužiaľ, často ani sami zamestnávatelia nevedia definovať školám, čo vlastne chcú. A v neistých časoch hospodárskej krízy to platí zrejme dvojnásobne. Ekonomická situácia aj potreba pracovných síl môže byť o štyri-päť rokov celkom iná, ako je dnes. Riešiť teda súčasný problém iba na úrovni krajov môže byť pre budúcnosť neúčinné. Nie je možné vynechať základné školy, na ktorých sa žiaci a ich rodičia rozhodujú kam sa bude ich profesionálna kariéra uberať. Rovnako ignorovať stav vysokého školstva by bolo nešťastím.

Štát má prostredníctvom učebných osnov a proklamovanej sily v hospodárskych otázkach páky na to, aby školy dokázali vychovávať čo najvšestrannejších absolventov. Aby ani po menších ekonomických turbulenciách nevznikali na úradoch práce zástupy. Rovnako má k dispozícii ekonomickú i spoločenskú vedu, ktorej úlohou nie je len odpovedať na otázky súčasnosti, ale aj prinášať kvalifikované predpoklady do strednodobej budúcnosti.

Kvalitné vzdelanie, ktoré umožní človeku profesionálne uplatnenie, totiž spoločnosti nielen šetrí peniaze, ktoré by musela vynakladať na sociálne dávky pre nezamestnaných. Rovnako vytvára aj budúcich daňových poplatníkov, z ktorých je štát živý. To sú však pohľady za horizontom niekoľkých volebných období.

Súvisiace články:

Martin Krno

Nedajme si Zobor

29.07.2015 12:00

MARTIN KRNO: Majiteľ stávkovej kancelárie Otto Berger sa rozhodol venovať mestu Nitra danajský dar – 50 metrov vysoký kríž s 25-metrovým rozpätím ramien.

NATO, Severoatlantická aliancia

Obetovaní

28.07.2015 22:00

MARIÁN REPA: Severoatlantická aliancia na mimoriadnom zasadnutí v Bruseli jednoznačne odsúdila terorizmus a vyjadrila svoju plnú solidaritu s Tureckom.

školstvo, trieda

Učiteľská almužna

28.07.2015 12:00

MARIÁN REPA: Čo sme sa už napočúvali rečí o tom, že vzdelávanie má byť zdrojom dlhodobej prosperity Slovenska!

rusko, moskva, červené námestie, armáda, putin

Putin nariadil ničiť západný tovar, ktorý sa vyhne embargu

29.07.2015 19:31

Poľnohospodárske výrobky, potraviny a suroviny dovezené do Ruska v rozpore s vyhláseným embargom budú ruské úrady od budúceho štvrtka ničiť.

Jan Kulczyk

Zomrel najbohatší poľský podnikateľ, po drobnej operácii

29.07.2015 18:44

Najbohatší Poliak Jan Kulczyk zomrel vo veku 65 rokov. Podnikateľ v chémii a energetike podľahol komplikáciám po operácii.

Ukrajina, vojaci

V Donbase zadržali aktívneho ruského dôstojníka, tvrdí ukrajinská SBU

29.07.2015 18:00

Ukrajinské bezpečnostné zložky zadržali na východe Ukrajiny ďalšieho Rusa, ktorý je údajne aktívnym príslušníkom ruských ozbrojených síl.

Pendolino, vlak, Česko

Česko: Pendolino narazilo rýchlosťou 142 km/h, ukázala čierna skrinka

29.07.2015 17:36

Zo záznamového zariadenia, ktoré našli technici v českom havarovanom rýchliku Pendolino, vyplynulo, že išiel v čase zrážky rýchlosťou 142 kilometrov za hodinu.