Zatiaľ čo Bratislavčania s vyššou kúpyschopnosťou opúšťajú komfort áut a viac využívajú MHD, v menších mestách si nemôžu dovoliť ani takýto „luxus“ a radšej chodia peši či na bicykli.
Z hľadiska ekológie je takýto trend iste fajn, ale pokiaľ ide o možnosť dochádzania za prácou, je to katastrofa. Veď už teraz sa nejeden analytik oháňa tým, že práca pre nezamestnaných by sa u nás aj našla, ale ľudia za ňou nie sú ochotní cestovať. Chýba však už vysvetlenie prečo.
Mestská i prímestská hromadná doprava je jednou z vymožeností, ktorá v Európe ľuďom podstatne zlepšila kvalitu života, a tak by to malo i zostať. Verejná doprava by mala byť dostupná pre každého.
Keďže neustále zvyšovanie cestovného automaticky neprináša aj vyššie tržby, ale vedie skôr k rastu individuálnej dopravy, v niektorých krajinách sa rozhodli vydať úplne inou cestou. Napríklad v Talline budú mať cestujúci od budúceho roka MHD zadarmo. Rozhodli o tom v referende sami obyvatelia estónskej metropoly. Takýto model už funguje v niekoľkých desiatkach menších miest, len sa o ňom príliš nehovorí. Od roku 2015 ho chcú zaviesť aj v nemeckom univerzitnom meste Tübingen.