Budú docenti z praxe prínosom?

V poslednom čase sa rozprúdila diskusia o zámere ministerstva školstva zrušiť udeľovanie vedecko-pedagogických titulov docent a profesor a nahradiť ich funkčnými miestami na vysokých školách, ktoré by mohli obsadzovať i odborníci z praxe.

02.09.2016 17:00
debata

Mnohí sa s týmto zámerom nestotožňujú, napriek známym faktom o niekedy ľahko získaných tituloch. Na tieto praktiky upozorňovala i Akreditačná komisia, ktorú za to neprávom kritizovali. Kritéria nastavené na získanie titulov docent a profesor zahŕňajú i výskumné aktivity, publikačnú činnosť, počet citácií, napísanie publikácií, učebníc či počet patentov. Podľa kritikov zámeru ministerstva práve tieto kritériá vraj budú odborníci z praxe plniť len ťažko. Navyše existujú obavy o odbornú úroveň výučby, aby na úkor teórie viacej neprezentovali informácie z praxe.

Sú tieto výhrady opodstatnené a budú prípadní docenti a profesori z praxe menej kvalitní? Z diskusií a polemík sa vytratila jedna veľmi zásadná otázka – pre koho sú absolventi predovšetkým určení? Pre výskumnú činnosť, pre prax alebo pre úrady práce? Ak sú najmä absolventi technických a prírodovedných smerov určení hlavne pre prax, nemôže byť pre nich na škodu, ak sa počas štúdia dozvedia niečo i z reálneho fungovania a riadenia podniku, niečo o praktickej ekonomike podniku, o obchode a marketingu. Je pre tieto témy fundovanejší vysokoškolský pedagóg alebo odborník z praxe? V minulosti bola na technických vysokých školách povinná prax v podnikoch. Teraz je absolvent možno dobre „podkutý“ z teórie, ale o podnikovom prostredí veľa nevie a často pri nástupe do zamestnania prichádza obojstranné sklamanie.

Aj odborníci z praxe publikujú, i keď určite menej. Nepotrebujú naháňať počet publikácií a citácií, nemusia aplikovať známy kolektívny recipročný proces „ja napíšem, ty budeš citovať“. Ich publikačná činnosť je možno z hľadiska počtu skromnejšia, ale určite je fundovaná a žiadaná. Ich patenty a priemyselné úžitkové vzory nie sú len do počtu, ale majú konkrétne realizačné podoby.

Odborníci z praxe tak určite majú čo ponúknuť študentom a boli by prínosom pre kvalitu učebného procesu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba