Prieskum v objatí viery

Aliancia za rodinu začala na jar svoje ťaženie za vypísanie referenda o rodine. Aby sa zabránilo silnejúcej „ideológii proti rodine, ktorá sa valí na Európu“, treba repatriovať tradičné hodnoty. A tak sa zbierajú podpisy.

12.09.2014 07:00
Gay, Pride, LGBTI, homosexuáli, Dúhový pochod,... Foto: ,
Podľa prieskumu, ktorý realizovala agentúra Polis, si 65% Slovákov neželá, aby homosexuáli mohli vychovávať deti.
debata (63)

Aliancia za rodinu začala na jar svoje ťaženie za vypísanie referenda o rodine. Aby sa zabránilo silnejúcej „ideológii proti rodine, ktorá sa valí na Európu“, treba repatriovať tradičné hodnoty. A tak sa zbierajú podpisy. V kostoloch, na námestiach a festivaloch, ale aj v úradoch a dokonca i v električkách.

Otázku hodnôt a „právd“ o manželstve a rodine nechajme teraz bokom. Hoci aj v súvislosti s ňou by sa dalo toho povedať veľa o zavádzaní, manipulácii a spúšťaní lavín neznášanlivosti. Oveľa zaujímavejšie je pozrieť sa na prieskum, ktorý sa s touto petíciou spája.

Ostrov konzervativizmu

Médiá nedávno priniesli správu, že 65 % Slovákov si neželá, aby gejovia a lesby mohli vychovávať deti. Až 78 % si myslí, že by manželstvo malo byť exkluzívnym inštitútom muža a ženy. Výsledky prieskumu, ktorý realizovala agentúra Polis, vykresľujú Slovensko ako európsky ostrov konzervativizmu. A keďže otázky boli takmer totožné s petíciou, Aliancii za rodinu zároveň potvrdili, že dokonale odhadla potreby spoloč­nosti. Keď sa však na prieskum pozrieme dôkladnejšie, o jeho výpovednej hodnote môžeme právom zapochybovať.

Agentúra Polis funguje od roku 1999. Jej konateľom je Ján Baránek, vyštudovaný sociálny geograf, dnes azda najcitovanejší politický analytik. A podľa vlastných slov aj katolík a človek so „zmluvou s Bohom“.

Okrem prieskumov politických preferencií a prieskumu o rodine sa v portfóliu agentúry nachádzajú aj podobné „hodnotové“ prieskumy – napr. v tom istom čase realizovaný prieskum o zákaze nedeľného predaja. V minulosti Polis dokonca tesne pred voľbami „doprial“ KDH v prieskume preferencií neuveriteľných 26,6 % hlasov (výsledok 8,82 %). Náhoda, svetonázorové či iné afiliácie?

Angažovaní a presvedčení

Práca agentúry, ktorá nie je členkou Slovenskej asociácie výskumných agentúr, bola už v minulosti niekoľkokrát mediálne spochybňovaná. Polis nemá webovú stránku a výsledky prieskumov a ich metodológiu nezverejňuje dostatočne transparentne podľa Medzinárodného kódexu pre výskum trhu a sociálny výskum.

Bráni sa vysvetlením, že výsledky sú majetkom zadávateľa. Ankety realizuje telefonicky, na vzorke cca 1 000 až 1 200 respondentov. Pritom pri takýchto prieskumoch je dôležité, a v renomovaných zahraničných firmách aj bežné, podstatne transparentnejšie publikovanie prác.

Prieskumu o rodine by sa dalo vyčítať i sugestívne, mätúce znenie otázok („Súhlasili by ste, aby nebolo…?“). Ako bol ošetrený napríklad fakt, že sa na telefonických dotazníkoch najviac zúčastňujú ľudia vo vyššom veku, angažovaní a presvedčení?

Napriek všetkým týmto pochybnostiam je isté jedno. Pokojne sa môže stať, že prieskum, tak ako ho zjednodušene prezentovali médiá, môže aktivizovať konzervatívne nálady. Podobne ako pri skúmaní politických preferencií, aj tu totiž platí, že prieskum funguje ako sebanapĺňajúce proroctvo.

© Autorské práva vyhradené

63 debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum #referendum #Aliancia za rodinu #tradičné hodnoty #agentúra Polis