Poučení Bezákom

Benedikt XVI. mohol sotva urobiť viac pre osvetu medzi obyvateľmi Slovenska. Vyzbrojený dogmou o neomylnosti, Joseph Ratzinger podpísal odvolanie populárneho trnavského arcibiskupa a neobťažujúc sa nejakým zdôvodňovaním svojho kroku, odišiel na trojmesačnú dovolenku. Našinci tak dostali názornú lekciu zo spôsobov, akými rieši pápežská kúria ošemetné záležitosti.

03.07.2012 22:00
debata (15)

Rímsky biskup predsa nepotrebuje zdôvodňovať svoje kroky. Tým skôr, ak dôvody, ktoré sú v hre, nie sú z tých, ktorými by sa chcel ktokoľvek chváliť. Nieto ešte organizácia, ktorá si nárokuje piedestál morálnej autority. Vatikán si však zrejme skôr či neskôr nejaké dôvody bude musieť nájsť, pretože ich absencia podporuje rôzne škaredé podozrenia.

Napríklad, že ide len o to, o čo išlo v takmer dvadsať storočí dlhej histórii katolíckej cirkvi už tak často, prečasto: o majetky. Spôsob, akým sa Róbert Bezák „zmocnil“ úradu, jeho audity a kontroly napovedali, že sa chce skutočne úprimne odlíšiť od svojho predchodcu aj v tejto oblasti. Dodajme, že Ján Sokol bol rôznymi škaredými podozreniami priam oblepený.

Podozrenia okolo Jána Sokola však Vatikánu nikdy nestáli za reakciu. Či už za Ratzingera, alebo za Karola Wojtylu. Prečo? Pretože cirkev je náchylná uvažovať ako totalitná organizácia: čo je dobré pre ňu, je dobré aj pre „vonkajší svet“. Z čoho vyplýva, že i keby ste pre vonkajší svet nehli ani prstom, služba pre cirkev vás v jej očiach očisťuje. A služba pre cirkev sa dá vysvetľovať všelijako. Dejiny nás učia, že spása môže byť práve takým obchodným artiklom ako čokoľvek iné.

V očiach Vatikánu Sokol vo funkcii arcibiskupa zjavne svojej cirkvi slúžil dobre – čím sa stali jeho možné hriechy nepodstatnými, zatiaľ čo Bezák v rovnakej funkcii asi nie – čím sa stala každá zámienka pre jeho odvolanie hodnovernou.
Tu prichádzame k druhému poučeniu. Je nad slnko jasnejšie, že Bezáka musel Rímu „posunúť“ nejaký domáci dobrodinec. Alebo skôr dobrodinci. Autoritárska štruktúra cirkvi im, pravdaže, vyhovuje, pretože im teraz umožňuje zbožne mlčať.

Neprislúcha nám riešiť, aký je Bezák kresťan katolík, ani to, ako a či vôbec sa odlišuje napríklad od Sokola v chápaní dogiem a rituálov viery. Tieto a podobné otázky môžeme pokojne prenechať cirkevným autoritám. Pre nás je dôležitejšie napríklad to, ako sa Bezák dokázal nahlas dištancovať od šíriteľov sentimentu za vojnovým slovenským štátom. Ale hoci aj to, ako sa postavil k narábaniu s majetkom. Skrátka všetko to, čo napovedá, ako sa Bezák staval k tomu nášmu „vonkajšiemu svetu“.

Podľa všetkého sa k nemu Bezák staval ako slušný človek. Nuž a ak pápežský štát spolupracuje s neslušnými cirkevníkmi na odstraňovaní slušných, potom sa treba ešte raz dôrazne spýtať, ako je možné, že náš štát, ktorý sa podľa svojej ústavy tvári ako sekulárny, má s pápežským štátom uzavretú nevypovedateľnú, nerovnovážnu zmluvu.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba