Drahé politické omyly

Martin Kováčik, Pravda | 20.03.2017 07:00
Politikárčenie a trucovanie politikov z opačných strán politického spektra je niekedy naozaj na zaplakanie. Pri dlhovej brzde je situácia až absurdná.

Šéf agentúry pre riadenie štátneho dlhu povie, že dlhová brzda neumožňuje prefinancovať v plnej miere drahšie staré úvery lacnejšími. Politici namiesto toho, aby okamžite konali, roky otáľajú. Účet je v stámiliónoch eur. Tie musela štátna kasa, a teda všetci daňovníci, zaplatiť, navyše úplne zbytočne. Maslo majú na hlave všetci. Niekto viac, iný menej.

Zdá sa, že niektorí politici aj časť ekonómov by boli najradšej, keby sa nerobilo nič, len sa znižoval deficit a dlh. Sú úplne mimo. Kvalita života je o inom.

Smeru sa nedá uprieť snaha dlhovú brzdu zmeniť tak, aby ročné splátky a úroky išli dole. Ale vládna strana mala o téme hovoriť oveľa viac. Postoj opozície je zúfalý. Omylom sú najmä liberáli, ktorí tvrdia, že ústavný zákon o dlhovej brzde neumožnia zmeniť, keďže vláda by potom draho stavala diaľnice a ešte by krajinu aj viac zadlžila.

Ak by sa liberáli unúvali spýtať sa šéfa dlhovej agentúry, zistili by, že v prípade technickej novely dlhovej brzdy ide o financovanie dlhu, nie o diaľnice. Druhá vec je, ak by sa novela ústavného zákona týkala diaľnic. V takom prípade by to bolo tiež len a len v prospech ľudí.

To, že strana Igora Matoviča zvažuje podporu takej novely dlhovej brzdy, ktorá by umožnila prefinancovať štátny dlh lacnejšími úvermi, je konečne krok správnym smerom. Lenže kto si pri Matovičovi môže byť istý, čo spraví o minútu nato, ako niečo sľúbi?

V prípade prefinancovania dlhu lacnejšími úvermi nemôže byť pochýb o tom, že dlhová brzda sa musí zmeniť. A rovnako rozumné by bolo schváliť aj investičnú výnimku v dlhovej brzde, ktorú minister financií presadzuje na účely výstavby diaľnic.

Slovenský dlh vo výške 53 percent ročného HDP nie je síce malý, ale je jeden z najnižších v rámci krajín EÚ. Dlhovú brzdu máme však jednu z najprísnejších. A vynikáme ešte v úzkych preplnených cestách a hladových dolinách, ktorých rozvoj závisí najmä od toho, kedy do regiónu príde diaľnica. Na čo sa tu potom hráme?

Úvahy niektorých ekonómov, že dlhová brzda dáva predsa priestor na investície, a to do roku 2019 v sume takmer 4 miliardy eur, sú plytké. Ak by sa mala pustiť poriadna výstavba diaľnic všade, kde ju treba, tak výdavky v spomínanej výške by popri financovaní ďalších nevyhnutných oblastí nestačili.

Popri diaľniciach treba napríklad ďalej znížiť daňovo-odvodové zaťaženie, dvíhať platy, ak sa dá aj dôchodky, pridať zdravotníkom, školám, dotovať zatepľovanie a úspory energií atď. Ak sa všetko má financovať z úspor, popri nízkom deficite a dlhu, tak nech sa pomenujú adekvátne stámiliónové úspory, a to také, ktoré nebudú bolieť bežných ľudí, ak také sú. Hádam sa nebude šetriť napríklad tak, že sa v Prešove namiesto 4-prúdovky vybuduje 2-prúdový obchvat a Prešovčania budú naďalej stáť v kolónach?

Zdá sa, že niektorí politici aj časť ekonómov by boli najradšej, keby sa nerobilo nič, len sa znižoval deficit a dlh. Sú úplne mimo. Kvalita života je o inom.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ