Dvakrát meraj a raz rež

Marián Repa | 19.01.2011 12:00
Osobná železničná doprava je stratová. Či na dráhach jazdili parné, dieselové alebo elektrické lokomotívy, musel ju vždy dotovať štát. Aj preto, že regionálne trate sú pre značnú časť ľudí dôležitou, často jedinou možnosťou prepravy.

V roku 2003, v snahe o zvýšenie efektivity, siahla druhá Dzurindova vláda k úsporných opatreniam na železniciach, výsledkom čoho bolo zrušenie 22 tratí. Stalo sa napríklad to, že osobnú dopravu na trati Trenčín – Chynorany vo februári 2003 zrušili a nahradili ju autobusovou. Veľmi rýchlo však prišli na to, že 6 preplnených ranných autobusov nie je riešenie, a tak sa v polovici júna vlaky vrátili späť na koľajnice.

V Honte toľko šťastia nemali, preto sa už dnes cestujúci z kúpeľného mestečka Dudince do Zvolena vlakom nedostanú vôbec. „Transformácia“ železníc mala celkovo najnegatívnejší dosah na oblasť južného Slovenska. Tento región, ktorý z hľadiska dopravnej infraštruktúry, ako aj úrovne sociálneho a ekonomického rozvoja, patrí dlhodobo medzi najmenej rozvinuté, dostal ďalšiu ranu. Ministrovi Prokopovičovi sa dokonca podarilo to, že okres Krupina zostal bez železnice úplne.

Teraz ministerstvo dopravy chystá redukciu osobnej vlakovej dopravy na zhruba dvadsiatke tratí. Rozumný človek sa poučí z chýb druhých, azda aj preto premiérka Radičová požiadala ministra Figeľa o vypracovanie dopadových štúdií. Rok 2003 je hádam dostatočne poučný…