Vysvedčenie reformy

Mnohé školy sa dnes už pri vyučovaní zaobídu bez známok. Aj na Slovensku doteraz existovala možnosť hodnotiť žiakov na prvom stupni iba slovne. Tým skôr prekvapuje, ak ministerstvo školstva opäť siaha po známkach - a dokonca ich majú dávať už aj čerstvým prvákom na ich prvom polročnom vysvedčení. Možnosť slovného hodnotenia sa scvrkla na štyri predpísané stupne, čo sa prakticky opäť rovná známkam.

22.01.2009 16:28
debata

Pre žiaka bolo nielen príjemnejšie, ale aj informačne hodnotnejšie, ak sa dozvedel, že mu povedzme v matematike „ide dobre násobilka, ale mal by pridať v zlomkoch“, než keď mu na vysvedčení zasvieti dvojka či strohý výraz „dosiahol dobré výsledky“. Známka totiž môže povzbudiť, spravodlivo potrestať, ale aj znechutiť a pokaziť vzťah žiaka k predmetu alebo k samotnému procesu poznávania. Pre prváčika to platí dvojnásobne.

Slovným hodnotením by sa dalo povedať, že minister školstva to s reformou myslel dobre, ale príliš sa ponáhľal, mnohé veci ostali nedotiahnuté a nové známkovanie je doslova krokom späť. Podľa nových predpisov však stačí povedať: „Dosiahol neuspokojivé výsledky…“

debata chyba