Útok proti médiám

Viktor Orbán vyhlásil vojnu printovým a elektronickým médiám. So zbrojením začal už v roku 2010, keď parlament ústavnou väčšinou schválil nový mediálny zákon.

08.06.2014 22:00
debata (8)

Odvtedy sa Mediálna rada vlády (s jej deviatymi oddanými členmi Fideszu) pokúša ochraňovať „slobodu tlače“ a určovať obsah mediálneho trhu. O spolupráci Maďarskej tlačovej agentúry (MTI) s vládnou mocou neexistujú pochybnosti. Pilotným projektom MTI je prezentovať najmä aktivity Orbánovej administratívy v čo najkrajších farbách. Doma aj v zahraničí. Väčšina programov maďarských verejnoprávnych médií je v súčasnosti orientovaná skôr na „fantasy stories“ ako na realitu. Je príznačné, že tretia Orbánova vláda začala svoj vlastný mediálny zákon korigovať a uplatňovať zmeny, ktoré v kontexte ochrany slobody slova možno označiť za „inovácie ad absurdum“.

Pred časom sa Združenie maďarských domén odvolalo na Ústavný súd, lebo Najvyšší súd uznal vinným majiteľa internetového portálu za komentáre, ktoré neznáme subjekty pripojili k blogu jedného autora. Poznámky respondentov Najvyšší súd posúdil ako porušenie dobrého mena autora a prekročenie dovolených hraníc pri vyjadrovaní názorov. S údivom si občania Maďarska v týchto dňoch vypočuli verdikt maďarského ústavného súdu. Znie takto: „Majitelia internetových portálov sú zodpovední za obsah komentárov k pôvodným príspevkom, a to aj v prípade, keď nevedia, že porušujú práva autora.“

Ďalšou udalosťou v oblasti obmedzovania slobody médií je pripravený zákon o dani vyrubenej z reklamy. Pôvodne bol zákon šitý iba na komerčné televízne kanály RTL Klub a TV2. Zaujímavosťou navrhovaného zákona je, že daň z reklamy nemá platiť firma, ktorá propaguje svoje produkty, ale vysielatelia reklám, to z. j. televízie, noviny, rádiá a internetové portály etablované v Maďarsku. Televízie a internetové portály, ktoré nie sú registrované v Maďarsku a propagujú napr. predaj nehnuteľností či dopravných prostriedkov a sú na 50 percent vysielané v maďarčine, budú podľa zákona taktiež zaťažené daňou.

Predkladateľom zákona je ministerstvo národného hospodárstva. Návrh predpokladá šesť úrovní vyrubených daní v rozsahu od 0 – 40 percent. Základom dane z reklamy má byť príjem od zadávateľov reklamy (nie zisk realizátora!) a bude mať progresívny charakter. Poskytovatelia reklám majú zaplatiť prvé odvody do 20. augusta.

Treťou udalosťou (súvisiacou s obmedzovaním slobody médií), ktorá v súčasnosti rezonuje u našich južných susedov, je odvolanie šéfredaktora populárneho internetového portálu Origo, Gergő Sálinga. Dôvodom odvolania je nespokojnosť s jeho publicistickou činnosťou, najmä tou, ktorá sa týkala kritiky vlády Viktora Orbána. Neodpustiteľným „hriechom“ šéfredaktora je, že v čase posledných volieb Origo solidarizovalo s inými kritickými médiami (Magyar Narancs, Hír 24). Vedenie Fideszu redaktorov kritických médií nepripustilo na predvolebné akcie strany. Nespokojnosť so Sálingom vyvrcholila, keď jeho portál začal požadovať transparentnosť dvojmiliónového hotelového účtu podpredsedu Fideszu Jánosa Lázára.

Na mediálnom trhu v Budapešti vanie nám známy duch mečiarizmu. Orbán sa zrejme naučil od Mečiara trestať kritikov moci. Nevieme, aká časť občanov vníma uvedené kauzy ako zasahovania štátu do slobody slova. Sympatický postoj k arogancii moci však zaujala redakcia mienkotvorného HVG, ktorá politický tlak vlády na médiá odsúdila.

Fidesz vypovedal médiám vojnu. Zatiaľ vyhráva čiastkové bitky. My vieme iba jedno, že Maďari v dejinách vojny skôr prehrávali. Či vyhrajú konečne túto, ukáže čas.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Viktor Orbán #Fidesz #médiá #tlač