Terorizmus alebo nezodpovednosť?

Letecká katastrofa na východnej Ukrajine šokovala svet. Kto je za ňu zodpovedný? Prečo nezmyselne vyhaslo 298 životov ľudí, z ktorých nik nemal nič spoločné s prebiehajúcou vojnou? Mohlo ísť o teroristický čin? A môže byť ešte čosi vážnejšie ako teroristický čin? Odpoveď znie - áno.

20.07.2014 22:00
debata (46)

Bezprostredná príčina katastrofy je nepochybná: zásah civilného lietadla protilietadlovou raketou. Neteší ma, že v časti tejto krásnej krajiny zúri naozajstná občianska vojna. Vojna sa vyznačuje tým, že vždy v nej proti sebe stoja najmenej dve strany. Iba výnimočne sa dá rozlíšiť, ktorá je dobrá a ktorá zlá. Bomby, rakety ani náboje nerozoznávajú národnosť.

Vojnová zóna sa vyznačuje tým, že je už svojou podstatou nebezpečná. Ide v podstate o aktívnu strelnicu. Povinnosťou každého štátu je prijať všetky opatrenia na zaručenie bezpečných preletov civilnej prevádzky. Jedným z nich je vyhlasovanie trvalých alebo dočasných nebezpečných priestorov. Príslušné orgány sú povinné odkloniť civilné lietadlá do bezpečných preletových koridorov. Iba ukrajinské orgány mali povinnosť zabrániť tomu, aby sa civilné lietadlá dostali nad vojnou zmietané oblasti. Ignorácia faktu, že časť územia štátu je nebezpečná, sa nedá označiť inak ako vrchol nezodpovednosti.

Už pred katastrofou predstavitelia neuznaného Novoruska vyhlásili nad nimi ovládanými oblasťami bezletovú zónu. Nemusíme s nimi sympatizovať, ale v tomto smere sa správali zodpovedne. Lenže Novorusko nemá právnu zodpovednosť za vzdušný priestor, pretože podľa medzinárodného práva neexistuje. Jeho orgány nemajú možnosť oznámiť svetu „tadeto nelietajte, tu je aktívna strelnica“. Toto právo a povinnosť majú len príslušné orgány Ukrajiny. Ľudsky sa dá pochopiť postoj „mne nejakí rebeli nebudú určovať, kde mám vyhlásiť nebezpečný priestor“, ale fakticky týmto prístupom vystavili lietadlá ohrozeniu zostrelu.

Nebezpečnými sú palebné prostriedky, ktoré sa v zóne nachádzajú. Môžeme odsudzovať spôsob, akým sa prípadne rebeli dostali k systémom, ktoré mohli zlikvidovať cieľ v desaťkilometrovej výške. Ak príslušné ukrajinské spravodajské orgány zistili, že rebeli systémom BUK disponujú, bolo ich povinnosťou na to upozorniť príslušné úrady. Z analýzy ohrozenia by sa dospelo k výsledku – vyhlásili by nebezpečný priestor a zákaz lietania nad ním.

Podobne spravodajské služby iných štátov svojimi metódami museli zistiť, že Ukrajina nemá pod plnou kontrolou suverenitu svojho vzdušného priestoru alebo že nemá kontrolu nad časťou svojich vojenských jednotiek. Výsledkom mala byť výstraha, na základe ktorej by jednotlivé štáty vydali zákaz preletov civilných lietadiel cez také zóny.

Ak to spravodajské služby nezistili, značí to o k ich nekompetentnosti. Ak to vedeli a nekonali, je to znak nezodpovednosti. Oficiálnou cestou by tieto informácie získali aj aerolínie a ich plánovači. Nestalo sa. Aerolínie nemajú spravodajské oddelenia, na to platia dane, z ktorých sa financujú aj štátne spravodajské zložky.

Fakt je, že zatiaľ čo sa Rusko správalo zodpovedne a výstrahy vydalo, ostatné štáty zo sympatií k súčasnému ukrajinskému režimu, čiže z ideologických dôvodov, vystavili svojich občanov nebezpečenstvu. Mohlo ísť o teroristický čin? Áno, ale podľa definície terorizmu v jedinom prípade – že by to bol štátny terorizmus, teda zostrel na pokyn orgánov štátu. Zásah vo výške preletu by musela urobiť organická, dlhodobo vycvičená a zladená vojenská jednotka, nie jednotlivec.

Keďže lietadlo letelo smerom do Ruska a aj so započítaním vzdialenosti preletu o čas zamerania, odpálenia a zotrvačnosti trosiek padlo veľmi ďaleko od ruského územia, tak to v žiadnom prípade nemohlo urobiť Rusko. Navyše takýto brutálny čin by pre Moskvu bol v úplnom rozpore s princípom „komu to prospieva“.

Ak sa vyšetrovaním potvrdí, že to urobila organická jednotka v pomstychtivom ošiali za zabitých druhov v zbrani, životy 298 nevinných obetí to nevráti. Obetiam nepomôže ani potvrdenie scenára, že raketa bola určená vojenskému lietadlu, ktoré ohrozovalo rodiny rebelov. Skutočná hĺbková príčina je v nezodpovednosti, nekompetentnosti a azda aj v zbabelosti konkrétnych štátnych orgánov v Kyjeve, ktoré si nesplnili svoju povinnosť voči používateľom ich vzdušného priestoru. Spoluzodpovednými sú aj inštitúcie demokratických štátov, ktoré z falošnej solidarity zatvárali oči pred flagrantnou nezodpovednosťou orgánov spriatelenej krajiny.

Architektúra dôvery, na ktorej je postavená bezpečnosť civilnej letovej prevádzky, sa tým zásadne narušila. Je nesporné, že svet civilného lietania sa od 17. júla 2014 mení.

© Autorské práva vyhradené

46 debata chyba
Viac na túto tému: #zostrelené malajzijské lietadlo