O evolúcii nepovedal nič nové

V pápežovi Františkovi vidí svet reformátora, ktorý svojimi názormi, napríklad na homosexuálov, je prijateľný aj pre ateistov (aj keď táto téma zatiaľ nie je začlenená do cirkevnej doktríny). Signalizujú jeho nedávne slová blízku zmenu oficiálneho cirkevného názoru na evolúciu? Nijako.

03.11.2014 22:00
pápež František Foto: ,
Podľa pápeža Františka vedecká teória o evolúcii nijako nevylučuje existenciu Boha.
debata (3)

Oficiálne stanovisko Vatikánu o evolúcii ostáva vyslovene nevedecké – je to kombinácia modernej evolučnej teórie s biblickým kreacionizmom. Už v roku 1950 vyhlásil pápež Pius XII., že evolúcia by síce mohla byť pravdivá, ale ľudia sú výnimkou, pretože Boh im dal dušu, ktorú nemá žiaden druh živočíchov; Adam a Eva sú vraj doslovne historickými predkami celého ľudstva. Ján Pavol II. na pohľad väčšmi akceptoval evolúciu, ale v otázke duše bol neoblomný. Tá sa nemohla vyvinúť vývojom, tou človeka obdaroval Boh na základe svojej nevyčerpateľnej kreativity, čo evolučný biológ Jerry Coyne nazýva flirtovaním s kreacionizmom, neprijateľným aj pre katolícku cirkev.

Nový pápež vraví, že veľký tresk vyžaduje intervenciu Boha, ale v rovniciach astrofyzikov, ktorí sa odborne zaoberajú problémom veľkého tresku, niet zmienky o Bohu ako jednom z faktorov pri jeho údere, biblicky povedané pri stvorení sveta. Naopak, všeobecne sa uznáva, že vesmír vznikol, resp. mohol vzniknúť čisto fyzikálnym procesom z „ničoho“, ak za „nič“ považujeme „kvantové vákuum“ prázdneho priestoru. Áno, uznávam, že je to ťažko zrozumiteľná reč moderných vedcov, ale je mi prijateľnejšia ako z módy vyjdený teologický argument, že Boh je prvá prapríčina všetkého, aj seba samého.

Ani pápežov názor, že evolúciu naplánoval, resp. aj riadi Boh, nie je vedecký. Moderná evolučná teória je ateistická a vo vývoji nevidí nič naplánované ani cielené. Sotva sa ľudia spamätali zo šoku, že zem nie je plochá, ale guľatá a že nie je ani v strede našej slnečnej sústavy, už tu bol Darwin so svojimi pochybnosťami o tom, či je autorom prírodného sveta živočíchov a rastlín nadprirodzený stvoriteľ. Mal geniálnu myšlienku dokázať, že vznik, vývoj a znaky organizmov sa dajú vysvetliť prirodzenými evolučnými mechanizmami, t.¤j. bez účasti Boha, na všetkých úrovniach života.

Neznáša sa s vedeckými poznatkami, že ľudia sú v tvorstve jedineční na základe svojej nedefinovateľnej „duše“, alebo že ľudstvo má len jediný pár prapredkov, Adama a Evu. František opakuje dogmy cirkvi, že Boh urobil to a to, ale nikdy nevraví, ako to Boh urobil – a to jediné zaujíma vedcov.

Ako v roku 1987 napísal astronóm a popularizátor vedy Carl Sagan: "Vo vede sa občas stane, že vedec povie: ,Máte naozaj presvedčivý argument – mýlil som sa.' Vedci zmenia svoj názor na jav a starý názor od nich nebudete nikdy počuť. Nestáva sa to dosť často, lebo aj vedci sú ľudia a zmena názoru je niekedy bolestivá. Nepamätám sa však, že by som bol počul niečo podobné v politike alebo v náboženstve.”

Pakt o neútočení medzi náboženstvom a vedou neexistuje, nedá sa dohodnúť a nedal by sa dodržať. Vysvetlenia základných otázok vedami a náboženstvami si protirečia. Pri kritickom pohľade nemohla cirkev Darwina nikdy akceptovať. Dnes už síce súhlasí s nálezom evolučných biológov, že ľudské telo je produkt evolúcie a že máme predka, o ktorého sa delíme dokonca so šimpanzmi. Neakceptuje však presvedčenie neurobiológov, že vyššie duchovné schopnosti, teda to, čo cirkev nazýva dušou, vzniklo tiež evolúciou. V tomto ohľade ukladá cirkev veriacim nevedecký dualizmus medzi telom a duchom, ktorý protirečí všetkému, čo vieme na základe výskumu mozgu.

Katolícka cirkev má na výber medzi modernou vedou a stredovekou teológiou. Jej učenie bude zlučiteľné s evolúciou, ak sa zriekne pojmu duše, vynechá intervenciu Boha pri veľkom tresku a v priebehu evolúcie a upustí od Adama a Evy ako našich prarodičov. Lenže potom to nebude katolicizmus. Evolúcia vo vedeckom zmysle slova nepripúšťa pojem stvorenia. Vývoj je niečo iné ako stvorenie. O vývoji vieme nesmierne veľa konkrétnych údajov, o stvorení absolútne nič. Treba povedať „to nevieme“ a dodať „historka o stvorení sveta je mýtus o jeho vývoji“. Nemá zmysel zatemňovať jadro problému ničím nepodloženými vyhláseniami typu „Boh robí (a môže meniť) prírodné zákony“ alebo dokonca „ako hráč biliardu urobil Boh prvý strk a gule sa gúľajú a gúľajú…“ Ako aj v iných otázkach, František sa javí ako hlas modernosti, no pritom stále lipne na starých dogmách.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #pápež František #Khaled Hosseini - A hory odpovedali ozvenou #katolícka cirkev #evolúcia