Nové nádeje a príležitosti

Eufória spojená s príchodom štvrtej automobilky na Slovensko pomaly utícha a nastáva čas postupného uskutočňovania jej výstavby. Okolo príchodu výrobcu áut značky Jaguar sa toho veľa popísalo, odzneli „zaručené“ dôvody tohto rozhodnutia, prednosti Slovenska pred ostatnými krajinami.

23.09.2015 12:00
debata (2)

Ako jeden z hlavných argumentov sa uvádzala široká sieť vyše 300 subdodávateľov pre automobilový priemysel, ako aj ekonomické a spoločenské prínosy pre Slovensko či priamo nitriansky región. Rezonuje najmä niekoľko tisíc nových pracovných miest v samotnom závode aj u potenciálnych dodávateľov.

Z týchto diskusií sa však akosi vytratili, respektíve odsúvajú sa, dva aspekty priamo súvisiace nielen s novou automobilkou, ale i s celým komplexom automobilového priemyslu. A to obava, či nájde dosť domácich kvalifikovaných pracovníkov, a zámer ministerstva hospodárstva výrazne zvýšiť podiel domácich materiálov a surovín aplikovaných v tejto oblasti priemyslu.

Kvalifikovaná pracovná sila pre nové investície je u nás už dlhodobo trvajúci problém. Aj teraz sa uvažuje o pomaly už štandardnom riešení – pozvaní zahraničných robotníkov. Tých je asi na trhu voľných dosť… Komplikovanejšia je situácia pri zámere zvýšiť zastúpenie materiálov a surovín zo Slovenska. Zdá sa, že v oboch prípadoch sme už dávno zaspali dobu.

Slovensko si rado dáva prívlastok automobilovej veľmoci. Odzrkadľuje sa to však aj v zameraní nášho školstva? Odpoveď podčiarkuje i spomínaný nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Automobilky si síce vytvárajú vlastné strediská (napríklad Volkswagen), no to určite nestačí. Navyše je tu i široká sieť subdodávateľov, ktorí tiež potrebujú odborníkov. Sami si ich neškolia.

Nie sme automobilovou veľmocou odvčera. Bol už dostatok času na koncepciu zamerania stredného odborného a učňovského školstva na túto oblasť. Veď sa predpokladá, že takouto veľmocou zostaneme ešte istý čas. V tejto súvislosti je na škodu veci fakt, že do zabudnutia akosi zapadla analýza Automobilového klastra západné Slovensko, ktorá mapovala a kvantifikovala potreby jednotlivých profesií pre automobilový priemysel.

Kvalifikovaná pracovná sila pre nové investície je už dlhodobý problém. Aj v súvislosti s novou automobilkou sa uvažuje o pozvaní zahraničných robotníkov.

Súčasne dávala návrhy smerom ku školstvu. Tento dokument mal na svoje časy výbornú vypovedajúcu schopnosť a po aktualizácii by sa iste dal použiť i v súčasnosti­.Rovnako sa zabudlo na zámer zo začiatku 90. rokov, ktorý bol spojený s plánovaným príchodom japonskej automobilky. Vtedy dokonca silné priemyselné subjekty a VÚB banka založili akciovku Generálna príprava automobilky.

Jej snahou bolo zapojiť čo najviac slovenských subjektov ako subdodávateľov pre novú fabriku a pripraviť sa na maximálne možné využitie domácich materiálov. Formou projektov sa analyzoval vtedajší stav spracovateľskej a materiálovo-surovinovej základne, porovnával sa s predpokladanými požiadavkami japonského investora. Zhodnotili sa reálne možnosti našich subjektov a kvantifikovali sa náklady na vývoj a vyvolané investície.

Zo zámeru nakoniec zišlo, no podobná analýza by mohla predchádzať i zámeru ministerstva hospodárstva, lebo direktívne určiť percento podielu domácich surovín sa asi nedá. Pri spomienkach na minulosť nejde o vykopávanie kostlivcov, ale o poukázanie na využitie dobrých poznatkov.

Veď bez seriózneho rozboru potrieb ľudských zdrojov, materiálov, surovín i vlastných možností sa koncepcia vzdelávania či dodávateľských vzťahov urobiť nedá. Pri spracovaní takýchto analýz sa otvára priestor aj pre Slovenskú akadémiu vied a univerzity.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Nitra #automobilový priemysel #Jaguar Land Rover