Reklama je proti štátnemu rozpočtu

K reklamným textom sa zvykneme stavať podozrievavo, nedôverčivo až odmietavo. Tento postoj sme si vybudovali zrejme preto, lebo nám zvyčajne nemajú čo povedať, ich posolstvo je nezreteľné, zavádzajúce alebo nijaké.

30.11.2015 08:00
debata (4)

Chcel by som preto zvlášť upozorniť na jeden reklamný text, ktorý možno náhodou, nevedomky, ale možno aj celkom cielene hovorí o niečom, čo nás presahuje, čo vyjadruje stratégiu spoločenského rozvoja hodnú podpory. Stratégiu, ktorá nám (či skôr už našim potomkom) zabezpečí dôstojnú budúcnosť. Text sa obracia na mladých ľudí s výzvou Študujte vedu a techniku.

Po zhliadnutí štátneho rozpočtu na rok 2016 je jasné, že ani výnimočná reklama, so svojím výnimočným posolstvom Študujte vedu a techniku, nezabrala.

Je to naozaj výzva, ktorá, takpovediac, vidí za roh a jasne odpovedá na otázku „čo robiť“, ktorú si možno kladú aj naši politici. Po zhliadnutí štátneho rozpočtu na rok 2016 je jasné, že ani táto, svojím spôsobom výnimočná reklama, so svojím výnimočným posolstvom, nezabrala. Aspoň nie tam, kam siahajú nitky a predpoklady jej naplnenia.

Pozrime sa bližšie na to, v čom spočíva jej výnimočnosť a naliehavosť. Vysvetlime si, na čo vlastne vyzýva, pretože existuje dosť odôvodnená pochybnosť, že tejto výzve nerozumeli ani sami jej tvorcovia. Študovať vedu je totiž výzva orientovať sa na vysokoškolské štúdium, a to v celom spektre vedeckého poznávania sveta.

Azda je vhodné pripomenúť, že vedy poznáme spoločenské, humanitné, prírodovedné, lekárske, technické a pôdohospodárske. Rád by som sa venoval tým prvým, pretože ich problematiku poznám najlepšie. Medzi spoločenské vedy patrí sociológia, politológia, ekonómia, právo, etnológia a aspoň toľko ďalších, ktoré zásadne prispievajú k nášmu sebapoznaniu.

Je nielen dobré, ale dokonca nevyhnutné, aby sme vedeli kto sme, ako sa meníme a kam smerujeme. Len na základe týchto poznatkov budeme totiž vedieť rozhodnúť o tom, či akékoľvek naše kroky sú skutočne oprávnené, alebo len náhodné, či dokonca principiálne škodlivé, lebo odporujú nášmu smerovaniu. Bez poznatkov spoločenských vied budeme trstinou povievajúcou vo vetre, kedykoľvek vytrhnuteľnou, ovplyvniteľnou, spoločenstvo ľudí bez vlastného názoru, presvedčenia a ideálov.

Predpokladajme, že zadávatelia spomínanej reklamy toto všetko vedia a svoju pozornosť zamerali na spôsob, ako sa nestať tou trstinou, ako si zachovať sebavedomie, sebaúctu, sebadôveru a argumentačnú oporu pri uplatňovaní svojich záujmov.

Je skutočne potrebné a nevyhnutné predovšetkým študovať – študovať vedu, a to predovšetkým vedu spoločenskú. Nemám však v úmysle povyšovať spoločenské vedy nad prírodné či technické, veď naši predchodcovia už pred sto rokmi vedeli, že všetky vedy a všetko poznanie je dôležité. Chcem však upozorniť na ich zásadnú dôležitosť pre to, aby sme sa vedeli kedykoľvek zaradiť medzi hrdé a svojprávne národy v budúcom svete. Bez zodpovedajúcej pozornosti práve spoločenským vedám budeme odsúdení na živorenie kdesi na periférii európskych i svetových spoločenstiev.

Vracajúc sa k schválenému štátnemu rozpočtu je zarážajúce, ako sa zakaždým odôvodňuje nezáujem či dokonca pohŕdanie vedou a školstvom ako takým a v rámci nich sa ešte s osobitným dôrazom vyslovujú hlavy pomazané bez osobitného záujmu (či pochopenia?) práve k spoločenským ve­dám.

Myslím, že z obsahu spomínaného reklamného posolstva je jasné, že ani reklamátor netušil, o čom vlastne hovorí. Ja mu síce ďakujem za to, že podnecuje našu mládež medzi iným aj k štúdiu sociológie, politológie či etnológie, ale je mi ľúto, že toto vysvetlenie výzvy je len vedľajším a nechceným produktom výroby danej reklamy.

Žiaľ, aj táto nevedomosť, ktorá z reklamy priam srší, je už jedným z priamych dôsledkov nášho doterajšieho nezáujmu o spoločenské vedy a z toho vyplývajúceho úpadku všeobecných vedomostí. Táto nevedomosť sa bude šíriť ďalej, postupne budeme žiť vo svete plnom nových a nových hlúpostí a plnom zásadných nepochopení. Budeme síce hovoriť (či už len chatovať), ale nebudeme už poznať význam našich slov a ich zoskupení do čudných viet. Učili sme sa, že veta je vyslovená alebo napísaná myšlienka. Túto definíciu bude potrebné zmeniť.

O akceptovateľných a logicky správnych myšlienkach už nebude môcť byť ani reč. Rád by som však teraz poznal a pozrel sa do očí, prípadne aj prehodil zo dve vety s tými „kľúčovými zástupcami zamestnancov školstva“, ktorí odsúhlasili zníženie rozpočtovanej položky pre školstvo o 18 percent. Zaujímalo by ma ich dosiahnuté vzdelanie a ich výhľad do budúcnosti. Nepozerajú reklamu?

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #veda #reklama #technika