Nepriateľom je neonacizmus

Politológ Tomáš Profant vo svojom komentári Kultúrna logika kapitalizmu (10. 3. 2016) správne poukazuje na to, že patrím medzi zástancov Fredrica Jamesona, marxistického filozofa, ktorý kritizoval postmoderný odklon od sociálno-ekonomických nespravodlivostí kapitalizmu a príklon západnej ľavice ku kultúrno-etickým otázkam.

19.03.2016 09:00
debata (35)

V Smere patrím ku kultúrno-liberálnym politikom a vždy som sa zastával ženských práv, sekularizmu, sexuálnych menšín, ako aj ochrany životného prostredia. No zároveň som vždy veľmi tvrdo bojoval proti redukcii ľavice na tieto typické postmateriálne témy a do popredia som staval sociálnu kritiku kapitalizmu. To Profant prehliadol.

Ľavica musí popri sociálno-ekonomických témach bojovať proti nebezpečným konzervatívnym tendenciám, fašizácii a hnednutiu Slovenska.

Nevšimol si, koľko energie som venoval kritike transatlantického partnerstva TTIP o voľnom trhu medzi EÚ a USA, ktoré môže zlikvidovať európsky sociálny model. Nevšimol si, že sme spolu s kolegami vybojovali európske financovanie sociálnej ekonomiky vrátane družstiev, ktoré na Slovensku zažívajú od roku 1989 temné časy.

Iba pripomeniem, že na decembrovej konferencii o družstevníctve, ktorú sme v Národnej rade pripravili spolu s Ústavom politických vied SAV, boli nielen zástupcovia družstiev z celého Slovenska, ale aj slávneho španielskeho Mondragónu a viacerí významní ľavicoví odborníci, ktorí o ekonomickej demokracii a výrobnej samospráve hovorili ako o alternatíve neoliberálnemu modelu.

Moja podpora sociálnej únie v EÚ, zdôrazňovanie potreby dane z finančných transakcií, obhajoba škandinávskeho sociálneho štátu a kritika neoliberálnej globalizácie – to všetko boli veci, ktoré sa nedali prehliadnuť.

Nehovoriac o reálnych ľavicových štrukturálnych úspechoch Smeru v ekonomike vrátane zrušenia rovnej dane, posilnenia odborov v Zákonníku práce, zoštátnenia viacerých strategických podnikov či zníženia odvodov do sprivatizovaného dôchodkového druhého piliera.

Áno, ľavica mala spraviť viac v ekonomickej oblasti, o tom nepochybujem, ale ignorovať náš dôraz na sociálno-ekonomické otázky je absurdné. Otázka migrácie je v Profantovom konštrukte účelová. Nijako nesúvisí s Jamesonovou­ tézou.

Migračná vlna bola výsledkom ťažkých geopolitických zlyhaní Západu (najmä USA), ktorý rozmlátil Líbyu, Irak aj Sýriu. Nešlo o postmodernú otázku zrovnoprávnenia menšín, ktoré dlhodobo a prirodzene žijú na našom území, ale o deportácie ľudí do nášho regiónu proti ich vôli a o šokové riešenia pre tradičné stredoeurópske spoločnosti, ktoré iba nahrali na smeč fašistom.

Stredoeurópska spoločnosť empiricky nemá mieru liberálnej otvorenosti, ako je to povedzme v Škandinávii. Takže pokiaľ by slovenská ľavica zvolila liberálny multikulturálny prístup, dnes by sme možno mudrovali o ľavicových vzdušných zámkoch niekde mimo parlamentu.

Obavy ľudí z migrantov nevyrástli dôsledkom rétoriky Roberta Fica. To je zo strany Profanta čistý politický determinizmus, ktorý je z marxistického hľadiska úplne scestný a nehistorický. Nehovoriac o tom, že Smer začal strácať preferencie až tesne pred voľbami, keď o migrácii prakticky prestal hovoriť, čiže dôvodom jeho strát určite nie je odmietanie kvót, skôr naopak.

Liberálni ľavičiari by si už vari mohli priznať, že rýdza libertínska ľavica nemá v tejto historickej epoche na Slovensku šancu. S Profantom však súhlasím, že ľavica popri sociálno-ekonomických témach musí bojovať proti nebezpečným konzervatívnym tendenciám, fašizácii a hnednutiu Slovenska.

Dnes už nemôže byť nepriateľom Fico, Blaha, Smer. Dnes by sme všetci ľavičiari mali vidieť, že skutočným nepriateľom je neonacizmus.

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #Ľuboš Blaha