Zápas o internetový priestor

Každá technologická revolúcia zmenila aj systém komunikácie spoločnosti, a to práve tým, že zaviedla predtým nepoznané inovácie. Prvou takouto inováciou bol vynález písma.

07.01.2017 09:00
debata

V 15. storočí prišla kníhtlač, v 18. noviny, vedecké časopisy a pošta, v 19. sa objavil telegraf a prvé skutočne masovo šírené noviny a knihy. V rokoch 1920 – 1930 sme zažili nástup rozhlasu a v rokoch 1955 – 1965 televízie.

Internetové médiá a sociálne siete sú v súčasnosti jedným z hlavných frontov, kde sa môže rozhodovať o budúcnosti celej spoločnosti.

Zmena spôsobu komunikácie znamenala aj nový spôsob šírenia informácií, čo vždy zmenilo aj samotnú spoločnosť a spôsob, ako sa v nej spravovali veci verejné – teda politiku. Vyniesla do popredia tých jednotlivcov a tie skupiny so svojimi názormi a ideológiami, ktoré dokázali využiť potenciál nových technológií.

Prvým predpokladom takého kroku je obyčajne prekonanie spoločenských a psychologických zábran – nové médium sa totiž vždy spočiatku označuje za málo seriózne a nedôstojné vedca, spisovateľa, politika a intelektuála, ktorý už má vybudované isté „renomé“.

Nemožno sa preto čudovať, že nové médium prudko urýchľuje generačnú výmenu a stáva sa prostriedkom sociálneho vzostupu výrazne vekovo mladších jednotlivcov alebo skupín, ktoré sa dovtedy nachádzali na okraji hlavného spoločenského prú­du.

Spomenutá zrýchlená „generačná výmena“ nemusí byť len pozitívnym javom, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Kníhtlač podstatne prispela k rozpútaniu náboženských vášní v Európe 16. – 17. storočia, zákonitosti pôsobenia na masy prostredníctvom rozhlasového vysielania ako prvý pochopil a v praxi uplatnil Adolf Hitler.

Posledných niekoľko rokov sme zažili nástup internetových médií. Boli to najprv internetové časopisy, potom blogy, internetové diskusie k zverejneným článkom, sociálne siete (facebook, twitter) a internetové verzie papierových novín. Najnovšie k tomu pribudol aj fenomén youtube a amatérsky vyrábaných vizuálnych záznamov, ba až celých programov.

Takáto digitálna revolúcia znamená obrovskú demokratizáciu šírenia informácií, ktorá otvorila dvere do verejnej diskusie úplne každému. Napísanie a zverejnenie blogu či príspevku do internetovej diskusie je zadarmo, reagovať sa dá ihneď, trocha úspešnejší bloger môže mať tisíce čitateľov bez toho, aby mu do obsahu nejako výraznejšie zasahovala niekdajšia reťaz: redaktor – editor – šéfredaktor – majiteľ média. Prevádzkovanie vlastného internetového časopisu alebo dokonca produkcia videí zverejňovaných cez youtube sú dnes plne vo finančných a technických možnostiach každého jednotlivca.

Znamená to však aj slobodu šírenia lži, hlúposti, propagandy a neoverených nezmyslov, ktorými je dnes internet preplnený. Internetové vyhľadávače nezriedka ako prvé podsúvajú často navštevované konšpirátorské a alternatívne stránky. Fenomén internetových platforiem už nebude nikdy potlačený – nie je to módny výstrelok, ktorý raz pominie.

Za posledné desaťročie vytvoril novú realitu v informačnej oblasti, ktorá musí byť rešpektovaná, a ktorej je nutné sa prispôsobiť. Podľa rôznych publikovaných odhadov 20 – 60 percent mladých ľudí nepozerá televíziu ani nečíta noviny a hlavným zdrojom informácií o verejnom živote sú pre nich internetové médiá a sociálne siete.

Komunita serióznych publicistov, vedcov a intelektuálov zareagovala až s istým oneskorením. Hoci na Slovensku je už pár zodpovedných aktivistov a novinárov, ktorí využívajú možnosti internetovej publikácie. Oceniť treba najmä tie internetové platformy, ktoré sa snažia bojovať proti rôznym konšpiračným mýtom, pavedeckým poverám a antidemokratickej politickej propagande – a tiež tie tradičné médiá, ktoré si zriadili aj plne prístupnú internetovú verziu.

Napriek tomu sa pôsobenie v internetových médiách nevníma ako akademicky plnohodnotné, dokonca v intelektuálskych kruhoch sa často považuje za vlastné zahadzovanie sa. Za skutočne cenné sa pokladá len vydávanie vedeckých monografií a článkov vo vedeckých a odborných časopisoch – žiaľ, s veľmi malou čítanosťou.

Na druhej strane blog, článok v internetovom časopise alebo video na youtube môžu mať za priaznivých okolností desaťtisíce návštev. Dajú sa rýchlo zverejniť, šíriť na sociálnych sieťach a tiež hocikedy v budúcnosti ľahko vyhľadať (dokiaľ nie sú zmazané).

Internetové médiá a sociálne siete sú tak v súčasnosti jedným z hlavných frontov, kde sa môže rozhodovať o budúcnosti celej spoločnosti. Intelektuálom, ktorí presadzuje ideály vedeckého prístupu, demokracie a slobody, nezostáva nič iné, ako podstúpiť zápas o ovplyvňovanie verejnej mienky aj na tomto bojisku. Hoci im môže byť proti srsti, že rovnoprávnym konkurentom pre nich na tomto poli bude nejaký youtuber a či bloger.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #médiá #sociálne siete #noviny