Platíme fundamentalistov

Pri príležitosti nedávneho výročia 17. novembra sa hovorilo o všetko možnom. No ako obvykle bolo úplné ticho okolo jednej nesplnenej požiadavky nežnej revolúcie, odluky štátu od cirkvi. Tradičné, veľké cirkvi pritom z roka na rok strácajú členov, podporu aj morálny kredit.

06.12.2017 17:00
debata (15)

Spomeňme len aktuálny prípad teológa Ondreja Prostredníka verzus vedenie evanjelickej cirkvi či staršie kauzy Róbert Bezák, Ján Sokol a pedofilní katolícki kňazi. Čoho však pribúda, je extrémizmus a zámery o manipulovanie politiky.

Nie je to tak dávno, čo sa konalo referendum proti ľudským právam skryté za reči o rodine na základe podpisov vyzbieraných v kostoloch. Pred parlamentnými voľbami občianske združenie Aliancia za rodinu, ktoré ho formálne organizovalo, zase propagovalo aj kandidátov neonacistickej ĽS NS, lebo podpísali akýsi pamflet „za rodinu“. Pred regionálnymi voľbami pre zmenu v Bratislave bilbordom odrádzali hlasovať za kandidátov Juraja Drobu a Milana Ftáčnika, lebo svojou účasťou na Dúhovom Pride vraj berú deťom rodičov.

Aby toho nebolo málo, momentálne k najsledovanejším videám na slovenskom internete patrí kázeň Mariána Kuffu – Zastavme zlo z Istanbulu! Farár sa totiž za pomoci Antona Chromíka z onej neslávne známej aliancie snaží prekaziť prijatie Dohovoru Rady Európy o predchádzaní násiliu na ženách a domácemu násiliu. Istanbulským sa neoficiálne nazýva, lebo zasadnutie Rady Európy, na ktorom sa podpisoval, sa uskutočnilo v tomto tureckom meste. Rovnako by sa mohol nazývať Bratislavský či Rímsky.

Ak by malo byť mlátenie manželky národnou tradíciou, tak by bolo len dobre, keby sme sa jej zbavili.

Podprahový rasizmus a xenofóbia však nestačia. Na dosiahnutie svojich cieľov neváhajú zverejňovať manipulatívne zamiešané polopravdy či otvorené lži. Marián Kuffa šíril nenávistné kázne už počas referendovej kampane. Široká verejnosť ho však, žiaľ, viac pozná ako „pomocníka“ bezdomovcov a bývalých väzňov. Bližšie neinformovaní už netušia, že sa táto pomoc často prejavuje technikami na okraji zachovania ľudskej dôstojnosti a je nemalým zdrojom finančných prostriedkov.

Rímskokatolícka cirkev je príjemcom obrovských peňazí, a to nielen z dobrovoľných darov, ale aj od daňových poplatníkov. Bez akejkoľvek demokratickej kontroly. Nemusí dodržiavať žiadne pravidlá transparentnosti, nediskriminácie či obmedzenia konfliktu záujmov. Bačuje si, ako chce. Čo by aj bolo v poriadku, ak by sa dôsledne odlúčila od štátu a financovala sa napríklad dobrovoľnou cirkevnou daňou ako v mnohých iných krajinách. Takým spôsobom by sa aj ukázalo, koľko skutočných katolíkov, ale hoci aj evanjelikov, na Slovensku máme.

Samozrejme, nemôžeme zabúdať ani na majetky, ktoré sa rímskokatolíckej cirkvi navrátili v procese reštitúcie. Ani na podozrenia, že často neštandardným spôsobom. Dôležitejšia je však otázka pôvodu týchto majetkov. Veľa sa totiž hovorí o neprávostiach spáchaných počas minulého režimu. No bol ten predpredminulý, teda feudalizmus, počas ktorého cirkev nadobudla väčšinu svojich statkov, spravodlivejší? Aké morálne právo má na rozľahlé pozemky, lesy, polia a množstvo nehnuteľností?

Nuž, ak sa činnosť cirkvi prejavuje vytváraním platformy pre také veci, ako je kampaň Zastavme zlo z Istanbulu, tak asi veľmi malé. Pánom, ktorí sami seba označili za odborníkov na násilie na ženách, na tomto dohovore prekáža, že chce zničiť „národné tradície“. Nič také sa v ňom, pochopiteľne, nenachádza, no ak by malo byť mlátenie manželky tradíciou, tak by bolo len dobre, keby sme sa jej zbavili.

Ak niečo treba zastaviť, tak nie Dohovor o predchádzaní násiliu na ženách, ale fundamentalistov, ignorujúcich následky svojich činov, a finančné toky, ktoré im umožňujú šírenie spoločensky škodlivých lží.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #cirkev #Róbert Bezák #Ondrej Prostredník