Európska komisia preto pokračuje v protiteroristickom ťažení aj naďalej a nejde pritom iba o prísnejšie kontroly na vonkajších hraniciach EÚ, účinnejšiu kontrolu zbraní alebo odhaľovanie teroristickej propagandy na internete. Komisia momentálne rokuje napríklad aj o smernici o boji proti praniu špinavých peňazí, ktorej prijatie môže priškrtiť financovanie teroristov.
Bezpečnosť obyvateľov však nie je iba o boji proti teroru. Stále alarmujúci je aj počet ľudí, ktorí v EÚ ročne zahynú pri dopravných nehodách. A to aj napriek tomu, že európske cesty sú s priemerom 49 smrteľných úrazov na milión obyvateľov zďaleka najbezpečnejšími na svete. Na porovnanie, celosvetový priemer dosiahol vlani 174 úmrtí na milión obyvateľov. To však, samozrejme, nemôže byť dôvodom na uspokojenie. Aj v minulom roku si dopravné nehody v EÚ vyžiadali až 25 500 životov, ďalších 135-tisíc ľudí utrpelo vážne zranenia. Mnohým úmrtiam je pritom možné zabrániť.
Ukazujú to aj štatistiky, za posledných zhruba 15 rokov, keď sme bezpečnejším cestám a vozidlám, ako aj prísnejším pravidlám venovali veľkú pozornosť, klesol počet obetí na cestách EÚ o viac ako polovicu. Nedávna švédska štúdia zas ukázala, že až polovicu smrteľných dopravných nehôd možno pričítať zraneniam, ktoré nemuseli pri rýchlejšej zdravotníckej pomoci skončiť úmrtím.
Aj keď bezpečnosť cestnej premávky patrí predovšetkým do kompetencií jednotlivých členských štátov, prispieť sa snaží aj EÚ. Komisia si veľa sľubuje napríklad od nového systému automatického tiesňového volania. Systém eCall, ktorým budú od apríla 2018 povinne vybavené všetky novo uvádzané modely vozidiel, dokáže pri náraze auta zalarmovať záchranku automaticky, a to aj v prípade, ak vodič upadne do bezvedomia. Vďaka prepojeniu so satelitným systémom Galileo ihneď lokalizuje aj presné miesto nehody.
Nový systém má potenciál urýchliť reakciu zdravotníkov na tiesňové volania v mestských oblastiach o 40 a na vidieku dokonca až o 50 percent. Dopravné nehody v EÚ by tak mohlo ročne prežiť o ďalších 2 500 ľudí viac ako dnes.
V polmiliardovej únii sa niekomu môže zdať, že ide len o kvapku v mori, do ktorej nemá zmysel investovať toľko prostriedkov a energie. Ak by sa však táto kvapka týkala kohokoľvek z našich blízkych, bola by iste na nezaplatenie. Mimochodom, náklady na jeden modul a vozidlo sa momentálne pohybujú okolo sto eur a je predpoklad, že budú naďalej klesať. Nie je preto pravdepodobné, že by systém eCall viedol k predraženiu nových modelov.
EÚ pri zavádzaní novinky dbala aj na ochranu súkromia, systém eCall nebude sledovať pohyb vozidla a v prípade nehody vyšle záchranárom iba minimálny súbor údajov vrátane typu vozidla, paliva, času a presného miesta nehody a počtu cestujúcich. Údaje z palubného systému eCall nebude možné bez súhlasu dotknutej osoby poskytovať ďalej.
Automatickým tiesňovým volaním sa možnosti, ako spraviť naše autá bezpečnejšie, samozrejme nekončia. Európsky parlament vlani podporil napríklad aj zavádzanie asistenčných systémov, ako sú rozpoznávanie chodcov a cyklistov, automatické brzdenie či inteligentné prispôsobovanie rýchlosti.
Na nulovú úroveň smrteľných dopravných nehôd sa žiaľ pravdepodobne nedokážeme dostať nikdy. Európa však bude bezpochyby bezpečnejšom miestom, ak na jej cestách nebudú ľudia umierať zbytočne. Napríklad len preto, že sa k nim včas nedostala záchranka.