Výber školy

Máme pred sebou obdobie, keď sa desaťtisíce žiakov základných a stredných škôl budú musieť rozhodnúť a vybrať si z neprebernej ponuky možností ďalšieho štúdia. Toto rozhodnutie svojimi dôsledkami na život jednotlivca, ale aj na spoločnosť ako celok nemá obdobu, žiadna križovatka, na ktorej sa mladý človek ocitne, mu neponúka také rozdielne varianty jeho vlastnej budúcnosti.

11.02.2019 16:00
debata

Je preto zvlášť zarážajúce, že tak málo žiakov a hlavne ich rodičov si tieto nadovšetko závažné, a pritom zrejmé pravdy uvedomuje a pristupuje k problému výberu školy zodpovedne, objektívne zvažujúc všetky relevantné súvislosti.

Ešte menej je tých zákonných zástupcov žiakov základných a stredných škôl, ktorí si uvedomujú, že kľúčové rozhodnutie majú už dávno za sebou. Urobili ho práve vtedy, keď sa domnievali, že niet nad čím uvažovať a napokon veď veľmi na výber ani nemajú.

V slovenských podmienkach, teraz a ani v najbližšej či vo vzdialenejšej budúcnosti, nie je väčšina základných škôl schopná poskytnúť žiakom kvalitné vzdelanie.

Cesta tisícky míľ sa začína prvým krokom, profesijné, a ani zďaleka nielen profesijné, smerovanie človeka sa začína už jeho zápisom na základnú školu. Vtedy, keď rodičia prihlasovali svoje dieťa na základnú školu, rozhodovali o tom, akú úroveň vzdelania ich potomok dosiahne. Prvý stupeň základnej školy pritom nepredstavuje problém. Všeobecne platí, že vďaka tomu, že tu pracujú kvalifikované a zanietené učiteľky, na ktorejkoľvek škole môže dieťa dostať kvalitné základy.

Situácia sa však dramaticky mení prechodom na druhý stupeň. Ak škola nie je dostatočne veľká (a to platí pre väčšinu základných škôl na Slovensku), kvalifikovaná pani učiteľka je odrazu nahradená množstvom síce neraz tiež zanietených a dokonca aj kvalifikovaných učiteľov, ktorí však učia nielen to, na čo sú kvalifikovaní, ale v podstate hocičo a, pochopiteľne, hocijako. Dôsledky sú fatálne, a to nielen na tých predmetoch, ktoré nie sú kvalifikovane vyučované, ale na úroveň vyučovania na celej škole.

Chyba sa stala teda už vtedy, keď sa rodičia budúceho prváčika domnievali, že odpoveď na otázku kam na základnú školu poznáme skôr, ako bola položená. V menších obciach, a tých je absolútna väčšina, je predsa len jedna škola, takže kam by sme chodili. Vo väčších obciach máme na výber, no aj tak je predsa jedna škola najbližšie, takže aké rozhodovanie… Vo väčších aglomeráciách s množstvom škôl je to podobné, aj keď tu vzhľadom na väčšie možnosti profilácie škôl sa výrazne väčšia množina zákonných zástupcov snaží v ponuke zorientovať a nájsť pre svojho potomka školu, ktorá zodpovedá ich predstavám. Pri absolútnej prevahe živelnosti pri výbere základnej školy však títo predstavujú v podstate štatistickú chybu.

Bohužiaľ v týchto chybách rodičov podporuje aj ministerstvo školstva. Pani ministerka sa hrdo hlási k vízii, že na Slovensku zavedie (zlé jazyky šíria paniku a vyvolávajú zdesenie z obáv, že už zavádza) reformu regionálneho školstva podľa fínskeho vzdelávacieho systému založeného okrem iného na axióme: „Najlepšia škola je najbližšia škola.“

Je to evidentný nezmysel. V slovenských podmienkach, teraz a ani v najbližšej či vo vzdialenejšej budúcnosti, nie je väčšina základných škôl schopná poskytnúť žiakom kvalitné vzdelanie. Nemajú na to ani elementárne predpoklady a nikdy ich mať nebudú. Jednoducho povedané nie sú dostatočne kvalifikované, lebo pre obmedzený počet vyučovacích hodín nemôžu zamestnať dostatočný počet dostatočne a variabilne kvalifikovaných učiteľov.

S týmto faktom sa nedá hnúť. Je možné sa mu však vyhnúť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #stredné školy #základné školy #prihláška na strednú školu