Ako si kapitalizmus zlepšuje imidž

Paríž má tri symboly: Eiffelovku, Louvre a Notre-Dame. Všetky vzdialenosti z Paríža sú vo Francúzsku počítané od „Point zero“ pred katedrálou.

04.05.2019 16:00
debata (4)

Nešťastie, ktoré ju postihlo, nemohlo nechať žiadneho kultúrneho človeka bez pohnutia. Ak raz vstane z popola, o päť či desať rokov, bude ešte viac navštevovaná a obdivovaná. A bude sa diskutovať aj o tom, ako sa jej „zmŕtvychvstanie“ financovalo.

Nebolo treba ani čarovný prútik,

aby sa z jedného dňa na druhý vyhrnulo „mecenášov“ ako maku. Francúzi na najvyšších stupienkoch na rebríčku bohatstva a firmy kótované i nekótované na parížskej burze sa predbiehali v daroch na rekonštrukciu katedrály. Rodina Arnoultová a LVMH – svetová jednotka v luxuse, ohlásila dar vo výške 200 miliónov eur práve tak ako rodina Bettencourtová-Meyersová a jej L’Oréal – líder v kozmetike. Total – jedna z najväčších naftových a plynárenských spoločností na svete ponúkla 100 miliónov eur a toľko cez svoju investičnú spoločnosť Artemis ponúkla i rodina Pinaultová. A mohli by sme pokračovať vo vymenúvaní, až by sme nazbierali 845 miliónov eur ohlásených bohatými darcami už na druhý deň po ničivom požiari.

Dary a darcovia skoro okamžite vyvolali búrlivú polemiku, na ktorú musel urýchlene reagovať premiér francúzskej vlády. Podráždenú reakciu z ľavej strany politického spektra podčiarkli žlté vesty, ktoré vyšli do parížskych ulíc s heslami ako „Milióny pre Notre-Dame, a čo pre nás chudobných“ a „Všetko pre Notre-Dame, nič pre bedárov“, pripomínajúc okrem známeho románu Chrám Matky Božej iné dielo Viktora Huga Bedári. Tŕňom v ich očiach je i zrušenie dane z bohatstva – jedno z opatrení, pre ktoré Macronovi prischla prezývka Prezident bohatých.

Zákon o mecenášstve

Už v škole sme sa učili, že mecenášom sa označoval podporovateľ umenia a vied a že názov vznikol podľa starorímskeho diplomata a podporovateľa básnikov G. C. Maecenata. V roku 2003 vtedajší minister kultúry Francúzskej republiky presadil zákon o mecenášstve. Zákon umožnil odpísať 60%, respektíve až 66% z daru z dane z príjmu v závislosti od darcu – podniku či jednotlivca. Ak sa napríklad Total rozhodol darovať na Notre-Dame 100 miliónov eur, v nasledujúcom roku na daniach bude môcť odviesť o 60 miliónov menej. Inými slovami, na štedrosť donorov doplatí prevažne štát, t. j. radoví Francúzi. Z donorov na rekonštrukciu katedrály sa daňovej výhody vzdal iba jeden – rodina Pinaultová. Manon Aubryová, ktorá je na čele kandidátky do európskych volieb strany France Insoumise, nástojila, že donori by radšej mali riadne platiť dane a ponechať na demokratické rozhodovanie, ako sa odvedené dane použijú.

Napokon predseda vlády Edouard Philippe, čeliac obviňovaniu, že vláda ponecháva záchranu tohto symbolu Paríža na bohatých, aby si na pamätnú tabuľu mohli dať vyryť svoje mená, navrhol upraviť zákon tak, aby sa aj darcom do 1000 eur poskytla daňová úľava, a to vo výške 75% z darovanej sumy.

Od mecenášstva k filantrokapi­talizmu

Podpora umenia z darov motivovaná daňovými úľavami je iba jednou formou filantropie, ktorej rozmach sa datuje od prelomu 19. a 20. storočia. Jej „otcom“ je Američan írskeho pôvodu Andrew Carnegie, ktorý po predaji svojho oceliarskeho podniku, budúceho U.S. Steelu, sa začal zaoberať filantropiou. Jeho Evanjelium bohatstva vraj dodnes inšpiruje filantropov, ako sú Bill Gates a iní.

Filantrokapita­lizmus založený na daňových úľavách ochudobňuje štát o prostriedky, ktoré by sa inak použili i na iné ciele, o ktorých sa rozhoduje väčšinou.

Boom darcovstva, ktorý vždy súvisí s rastom koncentrácie bohatstva v rukách úzkej skupiny ľudí, a využívanie podnikateľského ducha pri darcovstve – dalo vznik názvu „filantrokapi­talizmus“. Dvojica autorov – advokátov filantropie – Matthew Bishop a Michael Green knihe s rovnakým názvom dala podtitul Ako bohatí môžu zachrániť svet a ako by sme ich mali nechať, aby to urobili, na otázku prečo, odpovedajú, že oni vedia najlepšie, čo treba urobiť a ako to urobiť.

Nemala by im francúzska verejnosť dať za pravdu, neprotestovať a pokladať novodobých mecenášov ochotných financovať rekonštrukciu Notre-Dame za hrdinov? Akceptovať, že filantrokapita­lizmus posväcuje koncentráciu bohatstva a zvyšuje mieru nerovnosti, ktorú by mohlo zmierňovať prerozdelenie chýbajúcich daní? Filantrokapita­lizmus založený na daňových úľavách ochudobňuje štát o prostriedky, ktoré by sa inak použili i na iné ciele, o ktorých sa rozhoduje väčšinou.

Za ostatné roky úľavy na daniach podľa zákona o mecenášstve rýchlo vzrástli – z pár sto miliónov nad miliardu eur. Nedostatok zdrojov – ako sa možno potvrdí – bol jedným z dôvodov, prečo sa zanedbala rekonštrukcia Notre-Dame, hoci na jej potrebu urgentne upozorňovali experti už pred dvoma rokmi. Či to súviselo s katastrofou, dnes je ešte predčasné povedať. Nebráni to však mecenášov upodozrievať z pokrytectva a kriticky posudzovať zákon a zákony, ktoré mecenášstvu či filantropii umožňujú prerásť do filantrokapita­lizmu.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #daňové úľavy #filantropia #Notre-Dame