Odhaduje sa, že používaním bitcoinov do piatich rokov elektronický obchod s falšovaným tovarom vzrastie o 70 %. Najvýraznejšiu úlohu v tomto parazitovaní na mene a kvalite originálnych výrobkov má predovšetkým e-commerce z Číny.
Vuittonka za babku
Internet zmenil obchod s čínskym tovarom na najrozšírenejšiu a najmenej kontrolovanú svetovú značku, bez akejkoľvek certifikácie, kontroly a známky kvality. Prostredníctvom doručovateľských služieb sa z Číny dostane na svetový trh akýkoľvek výrobok bez čo i len minimálnej kontroly jeho originality a kvality. Colnice nie sú schopné skontrolovať každý jeden balík odoslaný z Číny a k tomu prispievajú aj zákony, ktoré v mnohých krajinách neprikazujú sprísnené kontroly originality tovarov alebo neumožňujú zhabanie falšovaného tovaru. Výsledok – pokiaľ falošnú vuittonku nezastavíme priamo v ríši stredu, potom slobodne putuje po celom svete.
Chýbajúca regulácia, kontrola internetového obchodu a absencia etických pravidiel obchodovania v systéme, v ktorom sa každý môže slobodne zaregistrovať na internete a otvoriť si tam „vlastný „butik“, dáva priestor na podvody a klamanie tých, ktorí veria v serióznosť a dobrú vieru predávajúceho. Stiahnuť falšovaný výrobok z čínskeho internetového obchodu a domôcť sa náhrady škody je takmer nemožné!
Svet podľa Jacka Ma
Rocky Marciano v ringu e-commerce, známy pod menom Alibaba, pán Jack Ma, sa bez minimálnej znalosti technologických procesov vypracoval na jedného z najbohatších a najvplyvnejších mužov planéty. Osvietilo ho v roku 1995 v Seattli, keď ho jeho túžba po čínskom pive kúpenom na internete priviedla ku geniálnemu nápadu. Predávať ho Američanom prostredníctvom internetu. Nelenil, vysúkal si rukávy a dal sa do práce. A o pár rokov sa z obyčajného internetového trhoviska stal finančný teritoriálny monopol.
Prostredníctvom doručovateľských služieb sa z Číny dostane na svetový trh akýkoľvek výrobok bez čo i len minimálnej kontroly jeho originality a kvality. Pokiaľ falošnú vuittonku nezastavíme priamo v ríši stredu, potom slobodne putuje po celom svete.
Alibaba je najväčšou platobnou platformou na svete, 11-krát väčšou ako Paypal. Ako to rád pán Jack prízvukuje: "Sme oveľa väčší a silnejší ako eBay a Amazon dokopy. Denne doručujeme 30 miliónov balíkov len v samotnej Číne. My nekupujeme, my len predávame. Pomáhame ľudom, aby sa aj z nich mohli stať predajcovia. A takto všetci podnikatelia. My nie sme e-commerce. My sme infraštruktúra biznisu v Číne.”
Presne tak, Alibaba, na rozdiel od Amazonu, nemá vybudovanú materiálnu štruktúru distribučnej siete. Tovar nepredáva priamo. Nedisponuje skladmi ani skladišťami. Alibaba len prenajíma svoj internetový priestor na to, aby umožnil záujemcom uskutočňovať ich biznis. Alibaba je komplexná finančná galaxia s miliónom obchodníkov, poskytovateľov služieb, predajcov, taxikárov, muzikantov, umelcov, radcov a konzultantov. Disponuje svojím vlastným platobným a kontrolným systémom. Alibaba je v podstate najväčším čínskym zamestnávateľom, bankou, obchodnou komorou a sponzorom štátu. Chcete vedieť, kde v Pekingu nájdete najbližší taxík? Obráťte sa na Alibabu, ktorý vám ho objedná prostredníctvom aplikácie Didi Chuxing (vyvinutej Alibabom), platiť budete, ako inak, Alipay. Chcete si pozrieť nejaký film? Alibaba vám ponúka hosting Youku Tudou na device Meizu podporovaný operatívnym systémom YunOS, kde vás hneď potešia aj reklamou výrobkov predávaných internetovou platformou Taobao. Všetko sú to spoločnosti Alibabovej veľkej rodiny. A ak máte chuť na čínske špagety, prečo si ich neobjednať cez Alibabovu donášku?
Bomba kšeft
A aké riziko nesie Alibaba za nedodržanie kvality a pôvodu predaného výrobku? Žiadne! Maov biznismodel, v ktorom sa vytvorí priamy zodpovednostný vzťah medzi predajcom a spotrebiteľom, ho preventívne zbavuje akejkoľvek zodpovednosti za predaný tovar. A to, čo ušetrí pán Ma, zbaviac sa takto otravných súdnych sporov, a aj to, čo nemusí investovať do kúpy a údržby fyzického majetku spoločnosti, to investuje do veľkých dát. Nie náhodou je táto spoločnosť najväčšou baňou osobných údajov klientov všetkých predajcov jeho internetových platforiem.
V ušiach každého Európana určite zarezonujú rezolútne slová Jacka Ma pre Newsweek: "Čína sa za posledných 15 rokov veľmi zmenila. Vďaka nám. A teraz dozrel čas, aby sme v nasledujúcich 15 rokoch zmenili aj svet.”
Keďže Čína nie je signatárom takmer žiadneho medzinárodného dohovoru o ochrane priemyselného a intelektuálneho vlastníctva, neexistuje žiaden právny podklad na to, aby ich rešpektovala a aby sa porušenia týchto základných práv trestali, pevne verím, že slová Jacka Ma ostanú len v rovine verbálneho excesu protagonistu, a nie prognózou.
Zatiaľ však hedonistický konzumný pud, ktorý núti spotrebiteľov hľadať tovar zdanlivo čo "najvyššej kvality” za čo najnižšiu cenu, živí čiernu ekonomiku, vďaka ktorej Jackova galaxia k 8. septembru 2018 dosiahla zisk okolo 420 miliárd eur. Čo je viac ako ročné HDP Slovenska, Bulharska, Portorika a Kuvajtu dokopy…