Šporovliví giganti

06.12.2019 14:00

Ekonomický inštitút Mediabanca minulý týždeň zverejnil štúdiu, z ktorej vyplýva, že technologickí giganti ako Amazon, Google, Apple, Microsoft, Facebook a ich pár čínskych bratov priznali pred talianskymi daňovými úradmi príjem vo výške 2,4 miliardy eur, čo však predstavuje iba 0,3 % reálne fakturovaného zisku.

Vďaka dobre prešpekulovanej architektúre zdaňovania (sídlo v Írsku, pobočka v Holandsku, daňové sídlo v Bermudách…) takto na daniach za rok 2018 zaplatili Taliansku celkovo iba 64 miliónov eur. Iste, je to pokrok, keď to porovnáme s rokom 2017, v ktorom odviedli do štátnej kasy len 59 miliónov eur.

Lenže zdaniť iba 0,3 % príjmu je úsmevné. Taliansko však od digitálnych gigantov vyberie na daniach stále viac, ako je priemer v iných európskych štátoch. Len na porovnanie – Google na Slovensku v roku 2018 odviedol daň zo zisku 50-tisíc eur. Facebook, Twitter, Instagram nemajú na Slovensku registrované ani svoje prevádzky, a to aj napriek tomu, že ich u nás používa množstvo ľudí.

Situácia, keď daňové úniky súkromnej spoločnosti dovolia strojnásobiť ročný zisk a za päťročné obdobie prekonať HDP zvrchovaného štátu, je alarmujúca. Odkrýva to realitu, v ktorej existuje jasná vízia súkromnej spoločnosti a absentuje vízia budúcnosti zvrchovaných štátov.

Taliansko podľa hesla, že keď sa nedá zdaniť, tak aspoň pokutujme, vybralo od gigantov na pokutách 39 miliónov eur. Slovensko nulu! Inými slovami, ak sa to spriemeruje, tak digitálni giganti svojou dobre prešpekulovanou daňovou architektúrou len v rokoch 2014 – 2018 ušetrili na daniach viac ako 49 miliárd eur. V USA sú tieto virtuálne subjekty zdaňované taxou 14,1 %, zatiaľ čo daň z príjmov iných nevirtuálnych podnikateľov je 22,5 %. A aj vďaka tomu Apple ušetril na daniach v rokoch 2014 – 2018 viac ako 25 miliárd. Čo je suma približujúca sa ročnému HDP Srbska. Ergo, súkromná firma daňovými špekuláciami ušetrí toľko, koľko vyprodukuje jeden zvrchovaný štát za rok!

Možno aj preto sa v období piatich rokov ekonomický rast gigantov vyšplhal o 109,7 %, zatiaľ čo ekonomický rast klasických výrobných odvetví za rovnaké obdobie nedosiahol ani 13 %.

Situácia, keď daňové úniky súkromnej spoločnosti dovolia strojnásobiť ročný zisk a za päťročné obdobie prekonať HDP zvrchovaného štátu, je alarmujúca. Odkrýva to realitu, v ktorej existuje jasná vízia súkromnej spoločnosti a absentuje vízia budúcnosti zvrchovaných štátov. Európski politici v kontakte s webovými gigantmi akoby trpeli štokholmským syndrómom, keď sa obeť zamiluje do svojho únoscu a napokon je mu vďačná za to, že jej neublížil viac, ako mohol.

Keďže na úrovni EÚ sa zatiaľ spoločná reč vo veci zdanenia internetu nenašla (pokiaľ nehovoríme o pokute vo výške 13 mld. dolárov udelenej spoločnosti Apple, ktorú je Apple povinný zaplatiť do kasy EÚ, pretože sa dlhé roky vyhýbal plateniu daní), dosiaľ neexistuje legislatíva, ktorá by v tejto problematike urobila poriadok. Krajiny ako Malta, Cyprus, Holandsko a Luxembursko z takto nastaveného systému ťažia a miliardári sa pre toto umné finančné inžinierstvo aj naďalej vyhýbajú zdaneniu. Podľa odhadov Európskeho parlamentu EÚ v rokoch 2013 – 2015 takto prišla o 5,4 miliardy eur, ktoré mali zaplatiť na daniach Google e Facebook.

Na záver niečo, čo zaujme nielen milovníkov sociálnych sietí. Sekundový príjem spoločnosti Apple je 1 444 dolárov, Googlu 616 dolárov a Facebook zarobí za sekundu 323 dolárov.

A čo je vlastne hlavným predmetom príjmu týchto gigantov? Predsa reklama! Natíska sa otázka. Čo je zmyslom reklamy? Zabudnite, že zmyslom reklamy je predávať! Zmyslom reklamy je budiť v každom z nás pocit potreby vlastniť, mať a konzumovať. A najlepší spôsob, ako zvýšiť spotrebu? Naprogramovať veciam ich krátku životnosť. Naše smartfóny, počítače, notebooky, chladničky, automobily sú vyrábané na dobu určitú. V zásade asistujeme na zámernej programovanej smrti našich vecí. Giganti predtým, ako uvedú na trh svoj nový výrobok, zrušia doplnkové služby a asistenciu pre staršie výrobky. Veď ich reklama zasiahne ten správny cieľ…

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zdanenie internetových gigantov #internetové giganty #Google #facebook #Apple #Amazon
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku