Strašidelný nárast daní

Nestrieľajte, veď sú tu ľudia! Tak dajako kričal vojak Švejk na fronte a teraz by sa chcelo zakričať aspoň: nebláznite, veď sme v 21. storočí na slobodnom Slovensku, o akom sa starým a ešte starším Slovákom ani nesnívalo, a používame rozum, nie silu!

19.12.2019 13:48, aktualizované: 20.12.2019 16:00
debata

Iste, treba získať čím viac klikov a konkurencia je neúprosná, no titulky o tragicky vysokom zvyšovaní daní reálne ničomu a nikomu nepomáhajú. Ak len nie ešte väčšej frustrácii a hnevu na všetko a všetkých.

Príbeh o zvyšovaní dane z nehnuteľností nie je až taký zložitý. Na jednej strane máme samosprávy, ktoré sú niekedy na smiech, lebo nemajú peniaze na nič poriadne. Tým myslím najmä na podporu miestneho hospodárstva, vstupovanie do konzorcií s lokálnymi výrobcami, výskumnými centrami, a strednými a vysokými školami, podporu vzniku udržateľných pracovných miest, miestnej kúpnej sily a kapitalizovanie výnosov z použitých patentov.

Samosprávy nie sú zaujímavé, lebo všetko sa rieši a delí v Bratislave na ministerstvách, a tak im ostáva akurát hádať sa o omrvinky. Áno, mali by žiadať viac, napríklad keď hovoríme o eurofondoch, ale ono zase súčasný stav je pohodlný.

Samosprávy nie sú zaujímavé, lebo všetko sa rieši a delí v Bratislave na ministerstvách, a tak im ostáva akurát hádať sa o omrvinky. Áno, mali by žiadať viac, napríklad keď hovoríme o eurofondoch, ale ono zase súčasný stav je pohodlný.

Na druhej strane vieme, že máme veľmi nízke príjmy z dane z nehnuteľností, a to je nielen škoda, ale hlavne nefér pre ľudí s nižším príjmom a majetkom. Keďže používame ešte starý komunistický model zdanenia, a síce podľa veľkosti zabranej plochy a nie podľa hodnoty, bohatí i chudobní platíme rovnako málo, kým firmy platia často ako divé, lebo veď koho iného trápiť, než firmy.

Ak nevyberieme ako spoločnosť na tejto majetkovej a oveľa spravodlivejšej dani, tak vyberáme na iných, ba aj na odvodoch. Málokto si pamätá na slovenský vynález platenia odvodov z príjmu z prenájmu nehnuteľnosti, čo trvalo asi pol roka, či z dividend. Logika bola jasná: keď sme sľúbili nezvyšovať dane, tak musíme ísť hore s odvodmi. No a daň zo spotreby zase najviac dopadá na najchudobnejších, ktorí celý príjem spotrebujú, kým bohatí spotrebujú iba malú časť svojho príjmu.

Na tejto scéne prišiel dobrý nápad znížiť dane z príjmu ľuďom s nižším zárobkom, pretože práve ich sa najviac týka „nezdaniteľná časť základu dane“. Pravica aj ľavica by sa mali tešiť. Pravicoví i ľavicoví starostovia boli proti. Lebo úľavy pre chudobnejších ich pripravili o príjmy. Lebo ich zobudili z krásneho spánku o rastúcej zamestnanosti, rastúcich mzdách a rastúcich príjmoch pre samosprávy. Mimochodom, bude horšie, táto závislosť na jednej dani sa prejaví vo chvíli, keď hospodárstvo spomalí.

Takže v Trnave sa za štvorcový meter bude platiť trojnásobne viac ako doteraz! Ce poraži, povedal by správny východniar. Takže už bude platiť nie 30, ale 90 eur mesačne! Či vlastne ročne, čiže mesačne až 7,50 eura! Koľko sa bude platiť v iných mestách, radšej ani netreba rátať, dobrých pár káv či pív mesačne – a to svojmu mestu a za služby, ktoré od neho očakávame!

Rozumom, nie silou. Isteže sa neteším, že zaplatím viac a pritom od mesta asi viac nedostanem, hoci sa nové vedenie usiluje, to sa musí uznať. Teší ma však, že dochádza k prerozdeleniu daňovej záťaže z chudobnejších na bohatších.

Vzniká tak tlak na zmenu, ktorá môže byť rozumná a mala by zabezpečiť viac financií pre samosprávy a menej pre centrálnu vládu. Dala by aj viac možností a zodpovednosti samosprávam, takže vo výsledku by rozhodovali nielen o údržbe, ale o rozvoji.

Nemuseli by potom chodiť s natiahnutou rukou do Bratislavy. Podobne ako podnikatelia, keď chcú regionálne stimuly, ale aby sa mohli vyprofilovať.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #samosprávy #dane z nehnuteľností #nezdaniteľná časť základu dane #diviendy #odvod z príjmu z prenájmu nehnuteľnosti
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy