Zatiaľ čo hospodárska činnosť v celej Európe sa pomaly rozbieha, najdrakonickejšie opatrenia, teda uzatváranie štátnych hraníc, stále existujú.
Tieto opatrenia sa považovali za potrebné na začiatku nákazy COVID-19 ako záchranná brzda na zastavenie toho, aby sa nákaza dostala cez hranice. Teraz sú však už neprimerané z hľadiska národných vnútorných opatrení, ktoré jednotlivé štáty prijali.
Podarilo sa im dostať pandémiu pod kontrolu. Nové prípady je možné rozpoznať a izolovať oveľa rýchlejšie ako na začiatku krízy. Preto by sa mal schengenský priestor bezodkladne obnoviť.
Namiesto toho dnes počúvame debaty o dvojstranných dohodách medzi štátmi v rámci EÚ s cieľom zorganizovať vzájomné cestovanie v lete. Bola by to veľká chyba. Vytvorilo by to občanov prvej a druhej triedy, tých, čo budú môcť cestovať, a tých, čo nie.
Európska únia musí urobiť všetko, čo je možné, aby urýchlene predstavila komplexnú stratégiu pre celý kontinent pre odvetvie cestovného ruchu a zachránila zvyšok dovolenkovej sezóny.
Predstavovalo by to neprijateľné porušenie základného práva na voľný pohyb v únii. Ak štát otvorí cestovný ruch vlastným občanom, mal by byť otvorený všetkým ostatným krajinám únie.
Ekonomiky v Európe čelia jednému z najväčších hospodárskych šokov, aké si pamätáme. Musíme urobiť všetko, čo je v našich silách, aby sme chránili pracovné miesta a príjmy ľudí, kdekoľvek to bude možné.
Toto je obzvlášť naliehavé v odvetviach cestovania a cestovného ruchu, ktoré vytvárajú dobrých desať percent európskeho HDP a zamestnávajú takmer 23 miliónov ľudí. Z nich mnohí pracujú v rodinných firmách a malých podnikoch v krajinách alebo regiónoch, ktoré sú silne závislé od zahraničných návštevníkov.
Európska únia musí urobiť všetko, čo je možné, aby urýchlene predstavila komplexnú stratégiu pre celý kontinent pre odvetvie cestovného ruchu a zachránila zvyšok dovolenkovej sezóny.
Koronavírus predstavuje pre nás všetkých rovnaké výzvy, takže EÚ by mala reagovať jedným hlasom. Takáto stratégia by okrem iného mala zahŕňať spoločné protokoly o leteckej, námornej a vlakovej doprave a celoeurópske pravidlá pre cestovanie autom.
Budeme potrebovať spoločný zdravotný a hygienický štandard pre hotely, reštaurácie a múzeá aj personál v nich, aby sme zabezpečili, že miestna turistická infraštruktúra bude odolná proti chorobe COVID-19.
Tiež by malo platiť, že ak chcete cestovať do zahraničia, mali by ste mať zdravotné poistenie. Kľúčovým problémom, ktorému dnes čelíme, je to, akí disciplinovaní dokážeme byť a ako budeme regulovať náš pohyb, aby sme si umožnili maximálnu mieru slobody pri čo najmenšom riziku šírenia vírusu.
Zároveň je zrejmé, že cestovanie v Európe a do Európy bude toto leto na oveľa nižšej úrovni, ako mnohé hotely a reštaurácie dúfali. Hoci sa nám úspešne a zodpovedne podarí znovu manažovať naštartovanie odvetvia cestovného ruchu, mnoho podnikov bude čeliť ťažkostiam a dokonca bankrotu.
Žiadame preto, aby malé a stredné podniky v odvetví cestovného ruchu mali nárok na podporu likvidity z rozpočtu únie. Krajiny, ktoré sú viac závislé od cestovného ruchu ako ostatné, by mali dostať väčšiu podporu. Takto funguje solidarita v Európe.
Kroky EÚ v nasledujúcich dňoch a týždňoch budú rozhodujúce pre živobytie miliónov ľudí. Sme presvedčení, že Európska komisia by mala naliehavo a rozhodne konať s cieľom obnoviť naše základné slobody a prejaviť solidaritu miliónom ľudí pracujúcich v cestovnom ruchu a závislých od neho, pokiaľ ide o ich príjem a existenciu.