Novátorove nové šaty

Inovácia je niečo nové. Ide o výsledky vedeckého výskumu, ktoré sa premenia na čosi, čo sa dá predať. Politici Zuzana Čaputová a Ivan Mikloš tvrdia, že Slovensko by malo prejsť k inovačnému modelu ekonomiky.

21.07.2020 15:00
debata (8)

Niečo nové na trhu alebo inovácie môžu existovať, ak existuje niekto, čo zabezpečuje ich pohyb na trhu. V minulosti existovali vedecké ústavy, ktoré sa zaoberali výskumom technológií v tom-ktorom odvetví. Okrem toho existovali aj výskumné oddelenia v jednotlivých podnikoch.

Ľudia, čo privatizovali podniky s nestratili rozum, tieto oddelenia zachovali. Dnes sú úspešní. Rezortné výskumné ústavy sa zavreli. Prišlo tým Slovensko o inovácie? Nie. Ľudia, ktorí vyleteli z podnikových výskumov alebo z podnikov, čo zanikli, neumreli. Svoj rozum ponúkali na trhu. Nielen to. Na technických vysokých školách si vychovali nástupcov. Inovácie môžu fungovať v aréne domácich podnikov.

Inovácie môžu byť pôvodné produkty s novými vlastnosťami, napríklad jogurt s orieškami, nový produkt ako napríklad jogurtová torta s orieškami, nové metódy riadenia výroby či predaja ako povedzme digitalizácia výrobných procesov alebo predaj cez internet.

V automobilkách na Slovensku funguje najmenej šesť technológií, ktoré výrazne zvýšili produktivitu práce. A to ide o inovácie s potenciálom pre prienik na globálne trhy.

Inováciami sú nové materiály, napríklad kompozity v leteckom priemysle, no aj nová organizácia trhovej pozície, čo môže byť spojenie dvoch či troch podnikov do jedného. Môže to byť však i otvorenie nových produktov, hoci aj predaj slovenských jogurtov v Maďarsku. A nielen to.

Významný teoretik a praktik v oblasti robotizácie Vladimír Čop autorovi týchto riadkov povedal, že inovácie môžu prerásť do celého podniku, no môžu to byť aj také nové veci, ktoré použije už existujúca globálna firma. Videl v tom šancu pre slovenské mozgy. Jeho slová sa potvrdili. V automobilkách na Slovensku funguje najmenej šesť technológií, ktoré výrazne zvýšili produktivitu práce. A to ide o inovácie s potenciálom pre prienik na globálne trhy.

To zvyšuje konkurencieschop­nosť ekonomiky. Analýzou konkurencieschop­nosti sa zaoberá aj posledný materiál vlády. A nielen. Posledná monografia slovenského ekonóma Pavla Ochotnického z Ekonomickej univerzity sa tiež zaoberá danou problematikou. Veda nespí. Nespí najmä prax.

Profesijné a stavovské organizácie vydali Daňový manifest 2020, ktorý hovorí o daňovej stimulácii inovácií. Sú to poznatky, ktoré vo vládnom materiáli chýbajú. Ten iba konštatuje stav konkurencieschop­nosti.

Opíšme si ako vyzerajú inovácie, ktoré vymysleli slovenskí praktici. Prvou technológiou je integrácia rozličných technologických systémov spolu s robotmi. Jeden zo systémov vyzerá takto: robot na začiatku linky podáva duralové profily, na konci vypadávajú nárazníky.

Slovenská firma integrovala zariadenia najprv na území nášho štátu. Je taká dobrá, že jej technológiu kupujú aj vo vyspelých západných krajinách. Slovenskí inžinieri majú na rozdiel od politikov rozum. A to je to hlavné, čo môžeme vyvážať.

Druhá technológia vyriešila zváranie duralu s oceľou v karosériách jedného automobilu. Zvar nehrdzavie a auto je ľahšie o dvesto kilogramov.

Treťou je automatizácia dodávania dielcov k výrobnej linke. Slovenskí technici podlahu podniku polepili magnetickou páskou. Po nej chodia automatizované prepravné prostriedky. Technici vyriešili aj to, aby sa vozíky nedostali do zápchy. A výsledok? Za jednu zmenu sa zloží tisíc áut!

Ak to pre kohosi nie sú inovácie, tak tomu niet rady a ani vzájomnej hospodárskej pomoci. Pre mladších pripomenieme, že kedysi existovala Rada vzájomnej hospodárskej pomoci, ktorá riešila aj inovácie vo všetkých socialistických štátoch.

Rodák z mesta Třešť v okrese Jihlava na Vysočine, rakúsko-americký ekonóm Joseph Alois Schumpeter (1883 – 1950) sa veľmi venoval inováciám. Napísal o nich, že sú tvorivou deštrukciou. Znamená to, že politici by mali niečo rozbiť a vytvoriť z toho starého novú kombináciu, ktorá sa by dala lepšie predať.

Keď však Zuzana Čaputová a Ivan Mikloš nemajú poznatky o nových technológiách, ktoré slovenské firmy vyrobili pre globálne automobilky… Obaja by mali vedieť, že ak niečo nepoznám, tak sa o tom nevyjadrujem, lebo ľuďom z reálnej ekonomiky sú len na smiech. Snažia sa tým vytvoriť dojem, že na Slovensku sa nič nevyvíja.

Opak je pravdou. Vyvíja sa, bez ohľadu na ich ničím nepodložený názor. Nemýľme si hrušky s jablkami, ale ani dojmy s pojmami.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Ivan Mikloš #automobilky #technológie #inovácia #Zuzana Čaputová #výskumné ústavy #Joseph Alois Schumpeter #Vladimír Čop