Reforma školstva sa konečne začala!

Nový minister školstva s podporou predsedu vlády, predsedu súčasného i bývalého parlamentu a niektorých poslancov konečne spustil dávno ohlasovanú a očakávanú reformu nášho školstva. Vypočul tak požiadavku stoviek žiakov, študentov a rodičov, aby sa v našom školstve udialo konečne niečo prelomové. A stalo sa!

30.07.2020 14:00
debata (5)

V uplynulých dňoch sa náš parlament zmenil na veľkú pedagogickú radu a odsúhlasil drvivou väčšinou hlasov, že s okamžitou platnosťou sa mení doterajší systém skúšania, maturít, štátnic, písania diplomových a iných kľúčových prác žiakov a študentov. Doteraz zastaraná metóda hodnotenia na základe vedomostí a vlastných výkonov sa mení na progresívny a v Európe, ba i vo svete zatiaľ najmodernejší systém tak, že sa bude hodnotiť iba výsledná odpoveď či práca a vôbec nebude dôležité, akou technikou a spôsobom sa k nej žiak a študent dopracoval.

Žiaľ, v rámci diskusie k téme sa našlo zopár spiatočníkov, ktorí nepochopili prelomový význam objavu pre paradigmu nášho školstva na nasledujúce roky.

V metodických pokynoch k tejto zmene sa uvádza, že sa dovoľuje a v niektorých prípadoch dokonca odporúča, aby žiakovi pomáhali spolužiaci, našepkávali mu, aby mu bolo dovolené robiť si ťaháky, pri diplomových prácach je zavedená povinnosť nájsť k vlastnej téme jednu, dve i viac prác, ktoré treba od slova do slova odpísať a vlastným menom podpísať. Od učiteľov a skúšajúcich v celom spektre vzdelávacej sústavy sa očakáva podpora študentov a prijatie opatrení, aby svojou nepremyslenou iniciatívou nebrzdili žiakov v tomto procese. Mohli by tak ohroziť úspešné ukončenie týchto adeptov na konci štúdia. Súčasne by obmedzli naše razantné dobiehanie Európy v počte vysokoškolsky vzdelaných absolventov.

Ministerstvo školstva odporúča, aby boli prvky novej reformy implementované do nášho vzdelávacieho systému už od septembra tohto roku. Vyzvalo metodikov, výskumné pracoviská a vysoké školy a všetkých, ktorých sa zmena týka, aby s okamžitou platnosťou do tohto času prepracovali legislatívu svojich škôl, vnútorné poriadky, organizačné poriadky, a najmä systém klasifikácie a hodnotenia žiakov a študentov.

Je evidentné, že aj v našom školstve sa nájdu tvoriví a jedineční ľudia. Ich životná dráha nás presviedča, že sú schopní naozaj všetkého a pre získanie svojho diplomu a titulu sa neboja prekročiť staré konvencie.

V minulosti sa experimentálne na vývoji novej metódy podieľali aj naši najvyšší činitelia, medzi nimi aj predseda vlády, parlamentu i samotný minister školstva. Slúži im ku cti, že si svoje inovačné a objavné skúsenosti neponechali sebecky len pre seba, ale podelili sa s nimi s našou, európskou i so svetovou verejnosťou. Veríme, že za tento príspevok k pokroku im budeme svoju vďaku prejavovať pri každej vhodnej príležitosti.

Po oznámení tejto správy sa okamžite objavili obdivné správy a komentáre nielen v okolitých krajinách, ale aj v Číne, USA či v Nemecku. Autori v printových a elektronických médiách povzbudzovali našu nefalšovanú inovačnú stratégiu, ktorá prináša zlom do doteraz používaného skostnateného procesu skúšania a preverovania kompetencií a zručností žiakov a študentov, ktorým sa odpierala sloboda používania všetkých dostupných zdrojov a prostriedkov na dosiahnutie želaného cieľa. OECD a UNESCO okamžite privítali snahu Slovenska prelomiť bariéry v oblasti výchovy a vzdelávania nového človeka. Procesy budú pozorne sledovať a vyhodnocovať. V prípade potvrdenia úspechu sa očakáva, že podobnú cestu odporučia všetkým svojim členským štátom.

Je evidentné, že aj v našom školstve sa nájdu tvoriví a jedineční ľudia. Ich životná dráha nás presviedča, že sú schopní naozaj všetkého a pre získanie svojho diplomu a titulu sa neboja prekročiť staré konvencie. Blahoželáme!

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #školstvo #plagiátorstvo