Slepé ulice vojenskej eskalácie

Konflikt o Ukrajinu vyvoláva dojem déjà vu. „Západné“ vlády, predovšetkým Spojené štáty americké, sa zaklínali ďalekosiahlymi plánmi agresie zo strany Ruska. Tie sa teraz uskutočnili. Pred takmer dvadsiatimi rokmi sa hovorilo, že Irak má zbrane hromadného ničenia. V oboch prípadoch, vtedy aj dnes, sa informovanie odvolávalo na zdroje tajných služieb.

26.02.2022 10:00
debata (7)

Pokiaľ išlo o Líbyu, so zreteľom na vypuknutie občianskej vojny, sa propaganda odvolávala na potrebu chrániť obyvateľstvo prostredníctvom „humanitárnej intervencie“. Vo všetkých prípadoch vlády, ktoré mali záujem o eskaláciu konfliktu, ako aj liberálne médiá vykresľovali konflikty ako boj medzi demokraciou a slobodou, zápas proti autoritárstvu a despotizmu.

Skutočnosť však bola prozaickejšia: získanie kontroly nad energetickými zdrojmi a dopravnými sieťami, a zničenie či aspoň potlačenie štátov, ktoré by si nárokovali nezávislosť od USA a „západných krajín“. Ale na rozdiel od Iraku či Líbye vstúpila teraz do špirály eskalácie ruská vláda. V prípade postsovietskeho priestoru sľubuje jedna strana demokraciu a slobodu, druhá hovorí o ochrane Ruska. Ale aj tu sú dôvody prozaickejšie: ide o politický, ekonomický a vojenský vplyv

Veľmocou, ktorú vláda USA a jej západní spojenci považujú za najväčšieho narušiteľa ich vlastného nároku na unipolárny svetový poriadok, je Čína. Hneď po nej však Rusko, pretože trvá na nezávislosti a svojej zvýšenej medzinárodnej úlohe, napríklad na Blízkom východe. USA a ich najbližší spojenci rozšírili svoju sieť aliancií a základní predovšetkým v tichomorskej oblasti smerom k Číne, vzápätí aj smerom k Rusku. Mimoriadny dôraz kladú na podporu tých síl na Ukrajine, ktoré krajinu vyhraňujú voči Rusku. Na túto politiku vojenského zošnurovania reagovala ruská vláda výzvou na vytvorenie neutrálnej nárazníkovej zóny a kontrolu zbrojenia. Požiadavky najskôr podporila rozsiahlymi presunmi vojsk a manévrami na ukrajinskej hranici.

Separatistická karta

Rusko potom eskalovalo konflikt na Ukrajine a v jej okolí uznaním separatistických ľudových republík Donecko a Luhansko a nasadením jednotiek. Následne ruské jednotky porušili prímerie zbraní Zaútočili na Ukrajinu a vyvolali nový vzostup vojenskej eskalácie. Eskalácia v postsovietskom priestore má korene aj v problémoch ruskej vlády pri hľadaní konštruktívneho vzťahu s nástupníckymi štátmi Sovietskeho zväzu. Ruskí liberáli okolo Borisa Jeľcina presadzovali rozpustenie ZSSR, aby oslobodili Rusko od ekonomického „bremena“ chudobnejších stredoázijských sovietskych republík. Jeľcin spolu s prezidentmi Ukrajiny a Bieloruska Leonidom Kravčukom a Stanislavom Šuškevičom spečatili koniec ZSSR v decembri 1991 – bez zodpovedajúceho mandátu. Ruskí liberáli sľubovali, že politická nezávislosť prinesie prosperitu. Nasledoval však ekonomický kolaps.

Impérium bolo stratené – a pre mnohých Rusov aj skromný rozkvet Brežnevových rokov. Podľa prieskumov asi dve tretiny Rusov ľutujú rozpad ZSSR. Putinova vláda v posledných rokoch živila imperiálnu nostalgiu aj zoči-voči zhoršujúcej sa ekonomickej a sociálnej situácii.

Práve počas verbálnej eskalácie konfliktu zo strany západných krajín sa slovenská vláda rozhodla podpísať s USA zmluvu o základniach a v rekordnom čase ju pretlačiť v parlamente. Tieto základne zapadajú do vojenskej politiky USA namierenej proti Rusku a podnecujú súčasnú eskaláciu. To je dôvod, prečo otázka základní vyvolala na Slovensku prudký konflikt.

Existujú iniciatívy na vyhlásenie referenda proti dohode DCA, za a proti dohode sa verejne vyslovujú intelektuáli. Skupina odporcov dohody je heterogénna. Nie všetci, ktorí základne odmietajú, sú proti NATO. Obhajujú však politiku zmierňovania napätia a budovania konštruktívneho vzťahu s Ruskom. Podľa nich spoločná európska perspektíva zahŕňa aj Rusko. Opačný postoj formujú liberálni, na USA orientovaní politici a intelektuáli. Podľa nich má byť európsky projekt namierený proti Rusku. Aj štáty bývalého ZSSR sú z ich pohľadu postavené pred jednoznačnú voľbu – „Západ“ alebo „Rusko“. Pre možnosť neutrálneho postoja bez príslušnosti k akémukoľvek bloku dlhodobo nemali pochopenie.

Ruská vláda útokom na Ukrajinu spôsobila, že eskalačná politika medzi obomi stranami sa vyvinula do vojny. V budúcnosti bude oveľa ťažšie dospieť ku konštruktívnejšiemu vzťahu.

Sily orientované na USA predpokladajú, že západné krajiny podporujú demokraciu, rešpektujú a musia chrániť suverenitu Ukrajiny a ďalších postsovietskych štátov. Ale prax vlády USA a ďalších západných vlád je odlišná. V čase protestov Euromajdanu, ktoré boli namierené proti vláde premiéra Viktora Janukovyča a jej náhlemu obratu proti asociačnej dohode s EÚ, vtedajšia námestníčka ministra zahraničných vecí USA Victoria Nulandová koncom roka 2013 vyhlásila, že USA do krajiny od roku 1991 naliali 5 miliárd amerických dolárov, aby tak „presadzovali na Ukrajine demokraciu“.

Podľa zaznamenaných telefonických rozhovorov mala Nulandová jasné predstavy aj o tom, ako by mal personál pokračovať po Janukovyčovi: „Myslím si, že Jac je človek, ktorý má skúsenosti s podnikaním, s vládnymi skúsenosťami.“ Jaceniuk – skrátene Jac – sa skutočne stal premiérom krátko po tom, ako bol v rámci masových protestov protizákonne zosadený prezident Janukovyč. A následná vláda jasne určila smerovanie k USA.

Európa mimo hry

Pre Nulandovú sa však vtedy krajiny EÚ v rámci únie nepreukázali na Ukrajine ako dostatočne militantné. V telefonáte veľvyslancovi USA v Kyjeve to patrične okomentovala slovami: „Fuck the EU“. Nulandová je v súčasnosti opäť poverená ukrajinskou politikou a rovnako jednoznačne dala najavo, čo severoamerická vláda sleduje eskaláciou konfliktu, ako aj novými hrozbami sankcií: chce predovšetkým zabrániť plynovodu Nord Stream 2 smerujúceho z Ruska do Nemecka. Na jednej strane chcú USA geostrategicky zabrániť ekonomickej a najmä energetickej spolupráci krajín Európskej únie a Ruska, na druhej strane chcú pôsobiť ako dodávateľ skvapalneného ply­nu.

Konflikt na Ukrajine eskaloval konkrétne pozdĺž línie prímeria až do separatistických oblastí Doneck a Luhansk, ktoré sa s ruskou podporou v roku 2014 oddelili od Ukrajiny s jasne prozápadným a protiruským obratom. Uznanie Doneckej ľudovej republiky a Luhanskej ľudovej republiky ruskou vládou za nezávislé republiky pravdepodobne ešte viac sťaží diplomatické úsilie o vyriešenie konfliktu. Ukrajinská vláda doteraz fakticky blokovala implementáciu minskej dohody o riešení autonómie pre dané regióny. Nedostatok kontroly nad celým územím v dohľadnej budúcnosti prakticky znemožní vstup Ukrajiny do NATO. Aj o to ide ruskej vláde.

Pri eskalácii konfliktov a pri vojenských intervenciách na Blízkom východe sa takisto skloňovalo nebezpečenstvo vojny a budovanie demokracie. Ukázalo sa, že hrozba výskytu zbraní hromadného ničenia v Iraku bol výmysel. Režimy v Iraku, Líbyi či Sýrii boli skutočne autoritárske, ale to isté platilo a platí o západných spojencoch, ako sú Saudská Arábia, Katar či Bahrajn… Skutočným dôvodom bola kontrola zdrojov ropy a plynu a odstránenie režimov, ktoré západné krajiny vnímali ako priveľmi nezávislé.

USA a ich najbližší európski spojenci zaútočili na Irak v roku 2003 – napriek masovým protestom a odporu významných štátov ako Nemecko, Francúzsko či Rusko. V prípade Líbye v roku 2011 najmä Francúzsko a Veľká Británia presadzovali intervenciu proti Muammarovi Kaddáfímu a získali ďalších spojencov. Stalo sa tak pod zámienkou „ochrany obyvateľstva“ s mandátom OSN, s obmedzením, že sa vytvoria tzv. „bezletové zóny“. To sa však ďaleko prekročilo. Sprostredkovateľské snahy Africkej únie v začínajúcej líbyjskej občianskej vojne boli systematicky marené.

Dvojaká tvár demokracie

Výsledkom intervencií nebola demokracia, ale deštrukcia štátu. V Iraku sa voľby konajú, ale za veľmi sporných okolností. Štát nie je schopný výkonu, konfesionálne aj národnostne je roztrieštený. USA si však zabezpečili prístup k rope. V Líbyi o moc a kontrolu zdrojov súperia rôzne politicko-vojenské frakcie, o niečom ako „štát“ nemôže byť ani reči. Vojna v Líbyi destabilizovala aj štáty v oblasti Sahelu. Európske krajiny, najmä Francúzsko, vojensky zasiahli proti niektorým islamistickým povstalcom. Vojenské nasadenie je v slepej uličke. V krajinách ako Mali rastie odpor voči francúzskemu vplyvu a prítomnosti jednotiek NATO.

Západné intervenčné politiky, či už vedené USA, alebo v réžii krajín EÚ, už vytvorili oblúk nestability a vojen, odohrávajúcich sa okolo Európy na juhu a juhovýchode. Napätie na východe zvyšuje aj súčasná eskalačná politika USA a ich spojencov v NATO. Európske vlády mali dávno ustúpiť od politiky vojenskej intervencie a konfrontácie. Mali by si vypracovať vlastnú politiku uvoľňovania napätia a hľadania občiansko-politických riešení konfliktov. To by tiež znamenalo akceptáciu nezúčastnených štátov a rozvíjanie konštruktívneho vzťahu so samostatnými mocenskými centrami, akými sú Čína a Rusko. Platí to aj teraz, keď už vojenský konflikt na Ukrajine prepukol.

Znamená to však uznať multipolárne svetové usporiadanie zo všetkých strán. Rusko musí uznať realitu, že časy ruskej ríše z konca 19. storočia, ako aj ZSSR, sa skončili. To by bolo predpokladom pre konštruktívny vzťah s postsovietskymi susedmi a pre uvoľnenie napätia v regióne. Ruská vláda útokom na Ukrajinu však spôsobila, že eskalačná politika medzi obomi stranami sa vyvinula do vojny. Po ruskom útoku na Ukrajinu bude oveľa ťažšie dospieť v budúcnosti ku konštruktívnejšiemu vzťahu.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #USA #rusko-americké vzťahy #západ #vojny #vojna na Ukrajine #rusko-ukrajinské vzťahy