Je v pohode Amazon na Pohode?

V posledných dňoch sme zaznamenali kritické reakcie na účasť Amazonu na festivale Pohoda. Americká spoločnosť zabezpečovala na festivale živé vysielania. Posudzovanie toho, nakoľko participácia gigantickej korporácie korešponduje s ideálmi nezávislého festivalu, ponechám na iných. Pripomeňme si však jej praktiky voči vlastným zamestnancom, a to v kontexte aktuálneho diania.

11.07.2022 12:00
debata (8)

Vo svojej domovskej krajine sa Amazon dočkal prepísania dejín. Hoci spoločnosť jedného z najbohatších ľudí na svete Jeffa Bezosa vznikla už v roku 1994, prvé odbory v nej vznikli až prvého apríla tohto roku (Amazon Labor Union). Stalo sa tak v jej newyorských skladoch s názvom JFK8. Ich líder Chris Smalls následne Bezosovi ironicky ďakoval za to, že lietal vo vesmíre, a preto sa jeho zamestnanci na zemi zatiaľ mohli organizovať. Onedlho prebehlo hlasovanie o vzniku odborov v ďalšom newyorskom sklade LDJ5. Ich vznik podporovali aj Bernie Sanders či Alexandria Ocasio-Cortez. Hlasovanie sa však skončilo v neprospech vzniku odborov. Sprevádzala ho silná protiodborárska kampaň zo strany Amazonu, zároveň v tomto pomerne novom sklade pôsobili odborárski aktivisti kratšie.

Pokiaľ ide o západné demokracie, USA drží prvenstvo v tzv. disciplíne „union busting“, teda potláčania práva na zakladanie a fungovanie odborov. Amazon patrí medzi premiantov. Len v roku 2021 minulo vedenie spoločnosti takmer 4,3 miliardy dolárov na konzultácie, ktorých cieľom bolo potláčanie odborových aktivít. V sklade LDJ5 sa v rámci kampane za vznik odborovej organizácie využívanie takýchto poradcov zdvojnásobilo. Miestni odborári odhadli, že na každých 20 riadnych zamestnancov LDJ5 pripadá jeden „konzultant“. Súčasťou boli i povinné stretnutia, na ktorých museli zamestnanci počúvať protiodborársku propagandu.

V Amerike tak dlhodobo funguje kultúrno-politické prostredie, ktoré umožňuje otvorene nepriateľské aktivity proti odborom, a aké si v Európe vieme len ťažko predstaviť.

Širší americký politický kontext spočíva v tom, že konzervatívci napriek formálnym deklaráciám a rôznym rétorickým cvičeniam známym aj z čias Donalda Trumpa pracujúcich nepodporujú. Ani zo strany demokratických politikov však až na niektoré výnimky nejde o žiadne veľké terno. Prezident Joe Biden o sebe po zvolení vyhlásil, že bude najviac proodborovým prezidentom v dejinách USA. Nevidieť však takmer žiadne výsledky, ktoré by jeho slová potvrdzovali. V Amerike tak dlhodobo funguje kultúrno-politické prostredie, ktoré umožňuje otvorene nepriateľské aktivity proti odborom, a aké si v Európe vieme len ťažko predstaviť.

V skladoch Amazonu panujú otrasné pracovné podmienky, o čom vypovedá vyčíslenie početnosti ťažkých úrazov. Ide až o 6,8 človeka zo 100, čiže takmer každý siedmy pracovník utrpí pracovné zranenie. V iných amerických skladoch je hodnota na úrovni 3,3, čo takisto nie je v širšom kontexte noriem bezpečnosti žiaden veľký úspech, ale rozdiel je značný. Zároveň je v Amazone obrovská miera fluktuácie spôsobená či už pracovnými podmienkami, ktoré sa nedajú dlhodobo vydržať, ale aj zámerným prepúšťaním ľudí. Deje sa tak z dôvodu, aby sa pracovníci na pozíciách dlho neohriali a napríklad nezačali pomýšľať na organizovanie sa v odboroch. Spoločnosť túto stratégiu oficiálne vysvetľuje tým, aby zamestnanci „neupadli do priemernosti“. Aj vysoká fluktuácia prispieva k vyššie uvedeným nepriaznivým číslam o úrazoch v práci.

Zaujímavým aspektom je, že odbory v Amazone vznikli zdola, z iniciatívy radových pracovníkov. Tradičným odborovým federáciám sa v tomto zmysle príliš nedarilo. Vývoj ukazuje, že menšie, nezávislé odbory sa v určitých momentoch vedia vhodne dopĺňať a vytvárať synergiu s veľkými odborovými zväzmi. To sa v posledných rokoch v USA ukázalo aj v iných sektoroch, napríklad v školstve, kde za sebou majú odbory viaceré úspešné boje.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Odbory #Amazon #sociálne práva zamestnancov #Pohoda 2022
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy