Vražda na Zámockej: terorizmom za belošskú nadradenosť

Minulý týždeň Slovenskom otriasol teroristický útok, ktorý vykonal mladý neonacista. V bare Tepláreň, v ktorom sa združovali queer ľudia, zastrelil dve osoby a tretiu poranil. Svoje pohnútky vyjadril v manifeste, ktorý zverejnil v deň útoku.

20.10.2022 14:00
debata (50)

Z neho vyplýva, že k aktu tzv. boja za bielu rasu ho motivovala nenávisť voči Židom, nebielym etnikám, LBGTI+ ľuďom, ale aj ideologickým nepriateľom v podobe marxistov či antifašistov. Na vrchole pomyselného rebríčka stáli práve Židia, ktorých označil za zodpovedných za všetko „zlo“ (napr. migrácia nebieleho obyvateľstva do Európy) a morálny rozklad spoločnosti (napr. verejné prejavy queer ľudí). Písal o tzv. ZOG (Zionist Occupied Government/Si­onistická okupačná vláda), čo je klasická konšpirácia o tom, ako Židia tajne riadia svet. Vďaka ľahkej vykonateľnosti si vybral za cieľ bar, v manifeste spomína aj náročnejšie a z hľadiska dosahu ambicióznejšie terče. Ako napísal krátko po útoku, ľutoval, že nemal k dispozícii viac nábojov a že nezaútočil aj na bratislavské židovské centrum Chabad.

Vyznával moderný akceleracionistický odpor voči ZOG, ktorý má prispieť k jej rozkladu a chaosu. Táto „akcia“ stojí v protiklade voči demoralizácii bielej populácie, čo je v ponímaní bielych rasistov cieľom Židov. Možno pripomenúť, že výzvy k akcii majú svoje významné miesto aj v ideológii historického fašizmu. K holokaustu napísal, že sa nikdy nestal. Ale ak vraj aj áno, tak nebol dokončený. Šesť miliónov obetí malo byť len prológom, vyše 20 miliónov má nasledovať (súčasná svetová židovská populácia). Tieto myšlienky predstavujú mix klasickej nacistickej ideológie okorenenej o aktualizačné momenty súčasného krajne pravicového hnutia. Na Slovensku nie sú úplne nové, ale svojou koncentráciou nenávisti a otvorenosti presahujú aj „štandardy“ prejavov krajne pravicového, respektíve neofašistického prostredia. Aj Rusko považoval za krajinu v područí ZOG, akurát tzv. „východnej vetvy“. Tá naoko bojuje proti „západnej“, ale ide iba o falošnú multipolaritu. Cieľom malo byť prekonanie tohto stavu a dosiahnutie nadvlády európskej (Ameriku považoval už za príliš skazenú, doslova mŕtvu) bielej rasy.

Myšlienky mladého neonacistu predstavujú mix klasickej nacistickej ideológie okorenenej o aktualizačné momenty súčasného krajne pravicového hnutia. Na Slovensku nie sú úplne nové, ale svojou koncentráciou nenávisti a otvorenosti presahujú aj „štandardy“ prejavov krajne pravicového, resp. neofašistického prostredia.

Zároveň korene týchto myšlienok predstavujú v slovenskom kontexte isté nóvum. O vplyve rodinného či slovenského spoločensko-politického prostredia na vývoj páchateľa možno len špekulovať. Dostupné informácie nasvedčujú, že sa zradikalizoval v on-line prostredí, vedel výborne anglicky, bol nadpriemerne inteligentný. Pôsobenie krajnej pravice vo svete on-line hier a internetových fór, kde verbujú do svojich radov ľudí, ktorí v niektorých smutne známych prípadoch už svoju nenávisť preniesli zo sveta virtuálnych strieľačiek do reality, je moderným trendom. Nejde tak o „klasických“ neonacistov vzídených z prostredia hudobnej subkultúry či fašisticky orientovaných futbalových ultras, z ktorých mnohí už vymenili pomyselné „bombery a kanady“ za obleky a angažujú sa vo vrcholovej politike.

Svoju úlohu evidentne zohrali i pocity osamelosti, frustrácie, skúsenosť so šikanou. V jeho liste na rozlúčku sa objavuje žena, ktorej nedokázal prejaviť city a osloviť ju. To je ďalším dielom mozaiky, že frustrácia mohla mať i sexuálny charakter. V súvislosti s radikalizáciou časti on-line priestoru súvisí fenomén tzv. incelov, čo je anglická skratka pre spravidla bielych heterosexuálnych mužov žijúcich v tzv. nedobrovoľnom celibáte. Spája ich virtuálne sa združovanie v prostredí plnom prejavov nenávisti, sebaľútosti a rasizmu.

Teroristický akt na Zámockej ulici nastavil zrkadlo slovenskej spoločnosti a politickej reprezentácii. Na queer ľudí na Slovensku si dovolí zaútočiť kadekto. Namiesto podpory ich emancipácie sa riešil zákaz dúhových vlajok. S antisemitizmom máme negatívnu historickú skúsenosť z obdobia Tisovho slovenského štátu, a hoci nebýva často verejne verbalizovaný, jeho prejavy prežívajú v súkromí dodnes. Konzervatívne kruhy bežne útočia na tzv. „kultúrny marxizmus“ a progresivizmus. Toto všetko sa veľmi podobá na konšpiračné a nenávistné myslenie prítomné v manifeste bratislavského strelca.

© Autorské práva vyhradené

50 debata chyba
Viac na túto tému: #terorizmus #Neonacisti #streľba na Zámockej #LGBTI+